Hyppää pääsisältöön
Projekti

Blended Education in Western Balkans Universities (BEWBU)

Euroopan unionin rahoittama
Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.11.2024–31.12.2025

BEWBU-hankkeen tavoitteena on kehittää opettajien ja korkeakoulujen valmiuksia ja parantaa korkea-asteen koulutuksen pedagogisia valmiuksia integroimalla monimuoto-opetus osaksi korkeakoulujen opetussuunnitelmaa ja koulutusohjelmia Länsi-Balkanin yliopistoissa.  Kehittäminen on välttämätöntä, jotta osallistuvien maiden koulutusjärjestelmät pystyisivät vastaamaan paremmin mahdollisissa kriisitilanteissa, sekä tukeakseen osallisuutta ja koulutuksen demokraattista lähestymistä.

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa korkeakoulutuksen pedagogisisa ja digitaalisia valmiuksia integroimalla monimuoto-opetus osaksi koulutusohjelmia.  Uudenlaisen pedagogiikan toteuttaminen koulutusohjelmissa vaikuttaa opiskelijoiden tulevaisuuden taitoihin sekä auttaa opettajia ymmärtämään monimuoto-opetuksen ja oppimisen mahdollisuuksia.

TAMK vastaa työpaketti kolmen (Course's BE Design of the Teaching Study Programs) käytönnön toteuttamisesta.

Projektikoordinaattori:
Universiteti Aleksander Moisiu Durres (Albania)

Projektipartnerit:
Hogskolan Vast, Ruotsi
Tampereen ammattikorkeakoulu, Suomi
Universidad De Leon, Espanja
University Of Mostar, Bosnia ja Herzegovina
Univerzitet Donja Gorica Podgorica, Montenegro
Univerzitet U Banjoj Luci, Bosnia ja Herzegovina
Universiteti Fan S Noli Korce, Albania
Javna Ustanova Univerzitet Crne Gore Podgorica, Montenegro
Universitesi I Gjakoves Fehmi Agani, Kosovo
Universiteti I Prishtines, Kosovo

Tavoite ja tehtävät

BEWBU-hankkeella (Blended Education in Western Balkans Universities) pyritään parantamaan institutionaalisia valmiuksia ja pedagogista osaamista korkea-asteen koulutuksessa Länsi-Balkanin yliopistoissa. Siinä korostetaan monimuoto-opetuksen ( blended education) sisällyttämistä yliopistojen ohjelmiin, jotta voidaan lisätä joustavuutta kriiseihin vastaamiseksi ja osallisuuden lisäämiseksi, ja demokratisoida koulutusprosessia.

Ensisijaisiin tavoitteisiin kuuluu monimuoto-opetuksen mallien sisällyttäminen Länsi-Balkanin yliopistojen ohjelmiin, jotta voidaan vastata opiskelijoiden tarpeisiin digitaalisella aikakaudella ja helpottaa heidän integroitumistaan alueellisille ja eurooppalaisille työmarkkinoille.

COVID-19-pandemia sai Länsi-Balkanin korkeakoulut ottamaan huomioon verkko-opetuksen uudet tarpeet.
Vaikka yliopistot investoivat verkkojärjestelmiin, niin nyt on tarpeen kiinnittää huomiota verkko-opiskelun kokonaisvaltaiseen suunnitteluun, suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Länsi-Balkanilla on tunnistettu kehittämistarve digitaalisten oppimisratkaisujen kehittämiseen.

Hankkeessa käsitellään modernin monimuoto-opetuksen yhteisiä haasteita ja edistetään pedagogisia yhteistyötä, ammatillisia oppimisyhteisöjä ja kokemusten vaihtoa alueellisten oppilaitosten välillä sekä kumppaneiden välillä.

Hankkeen EU-kumppanit ovat tukemassa kehittämistyötä ja osaamisen kehittämistä. Yhdenmukaistamalla pedagogista toimintaa ja toimintamalleja hanke tavoittelee EU:n digitaalisen koulutuksen suunnitelmassa esitettyjä tavoitteita ja samalla tukee yhdenmukaista oppimisen muutosta Länsi-Balkanin alueen korkeakoulutuksessa.

Hanketoimijat: Sanna Ruhalahti (ARC) ja Jiri Vilppola (PERAKU)

Rahoituslähde

Erasmus+ Capacity Building (CBHE) 2021-2027

Koordinoiva organisaatio

Tampereen ammattikorkeakoulu Oy (TAMK)

Partnerit

Tampereen ammattikorkeakoulu Oy (TAMK), Universiteti Aleksander Moisiu Durres (UAMD), Högskolan Väst (HV), Universidad de Leon (ULE), Universiteti Fan S Noli Korce (UNKO), Javna Ustanova Univerzitet Crne Gore Podgorica (UOM), Universitesi i Gjakoves Fehmi Agani (UGJFA), University of Mostar (SUM), Univerzitet Donja Gorica Podgorica (UDG), Univerzitet u Banjoj Luci (UNIBL), Universiteti i Prishtines (UP)

Yhteyshenkilöt

Sanna Ruhalahti
sanna.ruhalahti [at] tuni.fi