TRIPEDA II - Laatua pedagogiseen suunnitteluun

Etäopetus

Järjestävä yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Yhteiskunta, työelämä, ammatit ja koulutus ovat vahvassa murroksessa, joka edellyttää uudistumista myös ammatillisilta opettajilta. Jatkuvan oppimisen uudistus vaatii kehittämään työelämälähtöistä ja entistä monimuotoisempaa koulutustarjontaa. Monimuotoiset opintopolut ja kehittyvät opetuksen, ohjauksen ja oppimisen ympäristöt tarkoittavat myös, että tarvitaan uusia strategisia toimintamalleja ja vahvaa pedagogista suunnitteluosaamista. Nämä ovat tärkeitä osa-alueita koulutuksen laadun kehittämisessä.

Koulutus tarjoaa osallistujille kokemuksen laadukkaasti suunnitelluista verkko-opinnoista ja pelillistetystä toteutuksesta, joissa sovelletaan ajantasaisia ohjauksen ja oppimisen menetelmiä tulevaisuuden digitaalisuutta edustavassa oppimisympäristössä.

Koulutuksen tavoitteena on edistää osallistujien pedagogista suunnitteluosaamista huomioiden erityisesti
1) osaamisperustaisen oppimisprosessin suunnittelu ja toteuttaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä
2) monimuotoiset uudet oppimisympäristöt sekä
3) uudenlainen pedagoginen ajattelu ja työvälineet digitaalisissa ympäristöissä sekä pelillisyys oppimisen tukena

Osallistujat dokumentoivat pedagogista osaamistaan ePortfolioon.

Toteutusaika:

I osio 30.8.–11.10.2024
II osio 1.11.–20.12.2024
III osio 11.1.–14.2.2025

Kaksi ensimmäistä koulutusosiota sisältävät intensiivisen viikonlopun (pe-la), joissa on molemmissa kolme toiminnallista verkkotyöpajaa. Työpajojen jälkeen ryhmä jatkaa työskentelyä ohjatusti pienryhmissä. Osion III työpajassa toteutetaan innostava pedagogiikkaa käsittelevä pelipäivä. Koko koulutus päättyy perjantaina 7.2.2025 yhteiseen verkkotyöpajaan, jossa esitellään ja arvioidaan kehittämistehtäviä.

Katso tarkempi toteutusajankohta koulutusosioiden alta.

Toteutustapa:
Täysin verkossa toteutettava kokonaisuus.

Kohderyhmä:
Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö, kehittämistehtävissä toimivat sekä vapaan sivistystyön kouluttajat. Osallistujilla odotetaan olevan aiempia pedagogisia opintoja taustalla.

Kouluttajat:
Sanna Ruhalahti (TAMK), Anne-Maria Korhonen (HAMK), Sanna Brauer (TAMK) ja asiantuntijakouluttajana Matleena Laakso (TAMK)

Tutustu koulutusosioiden sisältöihin