
Strateginen kumppanuus - tukee kaikkien osapuolten tavoitteita
Kuvaus
Strateginen kumppanuus on kahden tai useamman toimijan välinen toimintamalli. Osapuolet tekevät toisiaan täydentäviä, molempia hyödyttäviä toimenpiteitä ja investointeja pitkäjänteisessä yhteistyösuhteessa. Yliopiston strategisessa kumppanuudessa investoinnit ovat usein osaamispohjaisia ja välillisesti sidoksissa myös yliopiston tutkimus-, yhteiskehittämis- ja opetusalustoihin.
Strategisen kumppanuuden tunnusmerkit täyttyvät, kun toiminta
- tukee osapuolten omaa strategista agendaa
- koskettaa osapuolten ydintoimintoja
- on keskeinen rooli liiketoiminnan uudistumisen ja kilpailukyvyn kannalta
- on volyymiltaan merkityksellistä
- sivuaa enemmän kuin yhden yliopiston tiedekunnan osaamisalueita
Kenelle
Yrityksille ja organisaatioille joita kiinnostavat kumppanuuden eri instrumentit, kuten:
- tilaustutkimus
- tutkinto-ohjelmien tuottamat osaajat
- tohtorikoulu
- tutkimuskonsortiot
- työelämäsovitteiset koulutuskokonaisuudet
- opiskelijaprojektit
- tavoitteelliset start-up aktiviteetit
- lahjoittajatoiminta
- alumniverkoston suunnattu toiminta
- co-creation alustoilla yhteiskehittämiseen osallistuminen
- koulutusyhteistyö
- infrastruktuuriyhteistyö
Miten toimitaan
Strategisessa pitkäjänteisessä yhteistyössä kustannukset, hyödyt, riskit ja haitat tarkastellaan luottamuksella avoimesti osapuolten kesken. Liikesuhdetta hoidetaan ammattimaisesti tavoitteellisen roadmap-ajattelun kautta.
Tampereen yliopisto soveltaa vakiintunutta prosessia yliopistotason strategisten kumppanuuksien hallintaan. Prosessia sovelletaan elinkeinoelämään, julkishallintoon ja keskeisiin yliopistoverkostoihin.
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää.