Kouluttajan mestarikurssi: nykyaikaiset opetusmenetelmät ja digitaaliset työvälineet

Tampereen ammattikorkeakoulu

Kuvaus

Koulutus on tarkoitettu yhdestä organisaatiosta kootulle työntekijäryhmälle, jonka jäsenet työskentelevät oman työpaikkansa koulutustehtävissä. Koulutus sopii siis henkilöille, joiden työhön kuuluu tai tulee jatkossa kuulumaan esimerkiksi perehdyttäminen, työnopastaminen, sisäinen kouluttaminen tai asiakaskouluttaminen. Räätälöimme koulutuksen organisaatiokohtaisesti, kunkin ryhmän tarpeet huomioon ottaen.

Kouluttajan mestarikurssin kuvaus

Koulutuksemme yhdistää nykyaikaisia opetusmenetelmiä ja kasvatustieteellistä tutkimustietoa. Yhdistämme teoreettisen osaamisen käytännön taitojen kehittämiseen.

Koulutuksen jälkeen osallistujat osaavat:

• hyödyntää uusimpia digitaalisia oppimisympäristöjä
  • soveltaa tehokkaita opetusmenetelmiä
  • rakentaa vaikuttavia oppimiskokemuksia
  • laatia laadukasta koulutusmateriaalia
  • kehittää organisaationne sisäistä mentorointia ja koulutusta

Kouluttajina toimivat Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun (TAOK) asiantuntijat, joilla on vahva osaaminen sekä pedagogiikasta että digitaalisista työvälineistä ja paljon käytännön kokemusta opetus- ja koulutustehtävistä.

Esimerkki koulutussisällöistä

Koulutuksen rakenne on joustava, ja voimme valita siihen joustavasti moduuleja koulutettavan ryhmän tarpeiden mukaan. Koulutus voi koostua esimerkiksi seuraavista moduuleista:

1. Orientaatio: Mitä oppiminen on, aikuinen oppijana, digitaaliset ympäristöt
  2. Hyvän koulutuksen perusasiat: Kouluttajan valta, kouluttaja esiintyjänä, koulutusmateriaalin laatiminen
  3. Kouluttajuus: Linjakas koulutussuunnittelu, oman koulutussuunnitelman laatiminen, erilaiset oppijat, arviointi
  4. Mentorointi ja valmennus: miten toimia vertaismentorina, oman persoonan käyttö
  5. Kouluttajakoulutus: Miten toimia mentorina ja sisäisenä kouluttajana

Koulutuksen toteutus

Voimme järjestää koulutuksen verkossa, Tampereen ammattikorkeakoululla tai asiakkaan tiloissa. Sovimme aikataulut kanssanne tapauskohtaisesti.

Ota yhteyttä, niin räätälöidään teille oma koulutuskokonaisuus.

Asiakkaamme kokemuksia

Koulutuksen aiheet olivat johdonmukaiset koulutuksen tavoitteen kanssa. Käsitellyt teemat olivat kaikki hyvin mielenkiintoisia. Sain lisää tietoa pystyäkseni suoriutumaan paremmin kouluttajan roolissani.

Pidin erityisesti opeista siitä, kuinka koulutettavia voi osallistaa. En tuntenut enkä ollut koskaan aiemmin käyttänyt monia niistä työkaluista, joihin tutustuimme. Kaikki valmennusteoriaan liittyvä oli minulle uutta. Motivaatiotimantti on mielestäni erittäin hyvä työkalu, koska nuo neljä tunnetta ovat sellaisia, joita koulutuksiin osallistuvilla ihmisillä usein on. Kun pystymme ymmärtämään heidän tunteitaan ja motivaatiotaan koulutettavaan aiheeseen voimme ymmärtää, kuinka heitä kannattaa lähestyä.

Maria Paolino, Markkkinointianalyytikko, PONSSE, Uruguay (sitaatti käännetty englannin kielestä)

Koulutukset ja valmennukset työyhteisöille

Tarjoamme työyhteisöille räätälöitäviä koulutuksia monelta eri alalta, valmennuksia esihenkilö- ja tiimityöhön sekä erilaisia yksilön ja tiimin analyysityökaluja, kuten Belbin-tiimiroolitesti.