Yliopistotutkija Mika Kautonen palkittiin globaalin etelän tohtorikoulutuksesta

Julkaistu 25.10.2023
Luonnoitsija puhuu avarassa sisätilassa, jossa kuuntelijat istuvat penkeillä.
Kautonen (vas.) puhui tohtoriopiskelijoille Tampereen kaupungin toimeksi antamassa hackathonissa, jonka aiheena oli kaupungin kansainvälistyminen. (Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto).
Mika Kautonen palkittiin Globelics Academy -koulutuksesta, joka keskittyy innovaatio- ja kehitystutkimuksen tohtorikoulutukseen. Joka toinen vuosi alan kansainvälisiä tohtoriopiskelijoita kokoontuu Tampereelle Globelics Academy -kesäkouluun.

Kansainvälisen innovaatio- ja kehitystutkimuksen järjestö Globelics on palkinnut yliopistotutkija, HT Mika Kautosen. Palkinnon perusteluna oli Kautosen työ järjestön tohtorikesäkoulun järjestämisessä Tampereella vuodesta 2008 lähtien.

Palkinto luovutettiin järjestön 20-vuotisjuhlakonferenssissa Intian Trivandrumissa lokakuussa.

Tohtorikesäkoulun toiminnan tuloksena Tampereella on koulutettu globaalin etelän tohtoriopiskelijoita yli 200.

– Tohtorikesäkoulun järjestäminen on yksi työurani tärkeimpiä kulmakiviä, koska siinä voi nähdä merkittävän vaikutuksen tutkimukseen ja käytäntöön, toteaa Kautonen.

Kautonen työskentelee Tiedon, tieteen, teknologian ja innovaatioiden tutkimuskeskuksen (TaSTI) varajohtajana Tampereen yliopistossa.

Globelics Academy -tohtorikesäkoulu keskittyy innovaatio- ja kehitystutkimuksen tohtorikoulutukseen. Se järjestetään vuorovuosittain Tampereen yliopistolla ja Johannesburgin yliopistolla.

Tutkimustieto tukee globaalin etelän kehitystä

Globelics-järjestö näkyy globaalin etelän maissa, ja sen konferenssien pääpuhujina on yleensä kohdemaiden johtajia. Lokakuussa Trivandrumissa Intiassa avauspuheen piti Keralan osavaltion pääministeri. Lisäksi osavaltion valtiovarainministeri piti konferenssissa puheen ja osallistui paneelikeskusteluun.

– Innovaatiotoiminta ja -politiikka ovat aivan yhtä tärkeitä globaalissa etelässä kuin pohjoisessakin. Ehkä jopa tärkeämpiä, sillä etelässä joudutaan ratkomaan paljon ongelmia, joista riippuu suoraan tuhansien tai jopa miljoonien ihmisten elämä ja hyvinvointi, Kautonen sanoo.

Kautosen mukaan kestävää kehitystä voidaan parhaiten edistää soveltamalla teknisiä ja sosiaalisia innovaatioita ihmisten arkeen.

– Innovaatioita tulisi kehittää paikan päällä paikallisten ihmisten ja yhteisöjen kanssa tai näiden itsensä toimesta. Tähän tarvitaan paikallista ja kansallista osaamista kohdemaissa, ja näistä nuorista, joita tohtorikesäkoulussa koulutetaan, se osaaminen lähtee.

Globelics Academy kouluttaa opiskelijoita innovaatiotutkimuksen alalla

Kaksi viikkoa kestävään kesäkouluun osallistuu 25–30 tohtoriopiskelijaa, joista pääosa tulee globaalista etelästä. Tohtorikesäkoulu tarjoaa valituille osallistujille majoituksen, lounaat ja kattaa hakemuksesta osalle myös matkakustannukset, mitä Kautonen pitää tärkeänä köyhimmistä maista tuleville tohtoriopiskelijoille.

Kahden viikon aikana opiskelijat osallistuvat alansa johtavien tutkijoiden pitämille luennoille, esittelevät oman väitöskirjatyöhönsä liittyvän paperin ja saavat siihen ohjausta. Lisäksi ohjelmaan kuuluu käytännön vierailijaluentoja, ekskursioita ja jokin käytännönläheinen ryhmätyö.

Kautonen kertoo opiskelijapalautteen olleen erittäin positiivista. Yleisarvosanan keskiarvo on aina ollut yli neljä viisiportaisella asteikolla.

Kautosen lisäksi TaSTI:n järjestävään tiimiin on pitkään kuulunut jo eläköitynyt tutkimusjohtaja Erkki Kaukonen, nykyisin Turun yliopistossa työskentelevä Mika Raunio sekä Pirkanmaan liitossa nykyisin työskentelevä Nadja Nordling.

Lisätietoja:

Yliopistotutkija Mika Kautonen
mika.kautonen [at] tuni.fi (mika[dot]kautonen[at]tuni[dot]fi)