Yliopistot valmentavat ulkomaalaisia lääkäreitä laillistamiskuulusteluihin

Julkaistu 2.5.2022
viitekuvassa stetoskooppi. Kuva: pexels-photo-208556
Helsingin, Itä-Suomen, Tampereen ja Turun yliopistot ovat aloittaneet EU- ja ETA-maiden ulkopuolella valmistuneille lääkäreille ja hammaslääkäreille suunnatut, laillistamiskokeeseen valmentavat koulutukset. Koulutukseen on lääketieteen teemojen lisäksi integroitu suomen kielen opetus.

EU- ja ETA-maiden ulkopuolella valmistuneet lääkärit ja hammaslääkärit saavat oikeuden toimia ammatissaan Suomessa sen jälkeen, kun ovat suorittaneet laillistamiskokeen. Vuosina 1994–2019 Suomessa on laillistettu 969 ETA-alueen ulkopuolella valmistunutta lääkäriä.

Koulutuksen ovat suunnitelleet lääketieteen ja hammaslääketieteen sekä suomen kielen asiantuntijat. Koulutukseen otetaan vuosittain 20 lääkäriä ja 8 hammaslääkäriä.

Ulkomaalaisten lääkäreiden laillistamiskokeet Suomessa järjestää Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta. Hammaslääkärien kokeista vastaavat Turun ja Helsingin yliopistot. Toimintaa valvoo Valvira.

Lääkäreille suunnatun koulutuksen tuottavat yhteistyössä Tampereen, Itä-Suomen ja Helsingin yliopistot.  Hammaslääkärien koulutuksen tuottavat Helsingin, Itä-Suomen ja Turun yliopistot. Hanketta koordinoi Tampereen yliopisto.

Kaksivuotinen koulutushanke rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriön Talent Boost -rahoituksella.

Hakuaika EU- ja ETA-maiden ulkopuolella valmistuneiden lääkärien ja hammaslääkärien koulutukseen on 2.-27.5.2022.

Maahanmuuttajalääkärin koulutuspolku -hanke

Opas maahanmuuttajalääkäreille ja työyhteisöille