Yhteistyö yliopiston ja yritysten välillä on lääketieteen alalla välttämätöntä

Julkaistu 15.1.2024
Yrityksiä ja tutkimuksia yhdistävässä MET Research Dayssa joulukuussa yliopiston tutkijat esittelivät tutkimustaan yrityksille ja opiskelijoille. Kuva: Jukka Lehtiniemi
Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta (MET) tekee laaja-alaisesti yhteistyötä erilaisten toimijoiden kanssa. Yritysyhteistyö hyödyttää molempia osapuoliaan. Alan yrityksille yhteistyö yliopiston kanssa on erittäin tärkeä luotettavuustekijä.

– Yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja vaikuttavuus ovat avainasioita siinä, miksi teemme laajasti yritysyhteistyötä. Autamme yrityksiä omalla asiantuntemuksellamme tällä tarkasti säännellyllä alalla, kertoo tenure track -professori Antti Vehkaoja Tampereen yliopistosta.

Laaja yritysyhteistyö takaa myös sen, että tutkimusten tulokset eivät jää pölyttymään, vaan ne menevät suoraan käyttöön yritysten tuotekehityksessä tai muussa toiminnassa. Yliopiston ja yritysten välinen yhteistyö kehittää myös koulutuksen ja tutkimuksen työelämärelevanssia, jolloin yhteistyön molemmat osapuolet pysyvät paremmin kartalla toistensa tarpeista ja tarjonnasta.

Henkilökohtaiset kontaktit keskiössä

MET-tiedekunnan ja yritysten yhteistyössä oikeat kontaktit ja verkostot ovat erittäin merkittävässä roolissa. Alalla on hyötyä siitä, että tuntee juuri oikeat, oman yrityksen kannalta tärkeät ihmiset. Jos tällaisia kontakteja ei ole, yritysten yhteydenottoja otetaan erittäin mieluusti vastaan myös tiedekunnassa sekä yliopiston kumppanuuksien yksikössä.

Yritysten tarpeet ovat usein niin spesifejä, että aito henkilökohtaaminen takaa parhaan mahdollisen lopputuloksen. Jatkossa tiedekunta tulee myös kehittämään esimerkiksi tutkimusinfrojen parempaa löydettävyyttä verkkosivuilla.

Yhteistyötä tehdään eri vaiheissa olevien yritysten kanssa

Vehkaoja kannustaa yhteistyöstä kiinnostuneita yrityksiä ottamaan yhteyttä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tiedekunta tekee yhteistyötä monenlaisten ja monessa eri vaiheessa olevien yritysten kanssa ja auttaa tarvittaessa alussa olevia yrityksiä. Yhteydenotto ei sido yritystä mihinkään ja tavoitteena onkin selvittää, onko tiedekunnalla mitään tarjottavaa yrityksen haasteeseen.

– Voimme sparrata liikeideoita ja kertoa, miten voisimme aloittavia yrityksiä auttaa. Kukaan ei varasta hyvää liikeideaa, Vehkaoja naurahtaa.

Tiivis yhteistyö mahdollistaa vahvuuksiin keskittymisen

BioNavis tekee pintaplasmoniresonanssi-laboratoriolaitteita tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Laitteilla on mahdollista mitata hyvin herkästi esimerkiksi molekyylien sitoutumis- ja vuorovaikutusilmiöitä, mitä voidaan hyödyntää esimerkiksi uusien lääkeainemolekyylien kehityksessä. Yrityksen tieteellinen johtaja Sanna Auer kertoo, että he ovat tehneet Tampereen yliopiston kanssa jo pitkään monenlaista yhteistyötä.

– Meillä on toisinaan tietyn tyyppisiä tutkimuksellisempia aiheita, joita halutaan kokeilla ja mitata. Silloin yritämme löytää yliopistolta tutkimusryhmän, joka työskentelee aiheen parissa. Jos tutkimusryhmä innostuu asiastamme, saatamme antaa laitteemme heidän käyttöönsä. Me saamme siitä käyttökokemuksia ja laite hyödyttää tutkimusryhmää, Auer kertoo.

Yhteistyöt ovat sujuneet hyvin ja usein lopputulos on molemmille osapuolille voitokas. Tutkimusryhmä hyödyntää huippulaitetta ja yritys saa arvokasta vetoapua markkinointiin, kun tuote mainitaan mahdollisesti julkaistussa artikkelissa tai sanallisesti kollegoiden välillä.

Pienelle yritykselle yliopiston laitteisto on myös tärkeä ja kalliiden laitehankintojen keskittäminen kannattaa. Perinteiseen omaan tuotekehitykseen toki löytyy tilat, mutta eksoottisemmille sovelluksille tarvitaan erilaisia laboratorioita ja testausmahdollisuuksia, joita yliopisto voi tarjota.

– Tiiviillä yhteistyöllä kaikki osapuolet voivat keskittyä siihen, missä ovat hyviä ja näin hyödyttää toisiaan, kertoo Auer.

Monialainen verkostoituminen vie eteenpäin

Älykkäitä lääketieteellisiä implantteja kehittävän SCHOTT Primocelerin toimitusjohtaja Ville Hevonkorpi näkee yhteistyön yliopiston kanssa välttämättömäksi. Tampereen teknillisestä yliopistosta alkunsa saaneessa yrityksessä toimii paljon teknisen koulutuksen saaneita ihmisiä ja verkostoituminen lääketieteen asiantuntijoiden kanssa on senkin vuoksi tärkeää.

– Lääketieteen alalla toimiminen edellyttää myös meiltä lääketieteellistä osaamista ja yhteyttä yliopistoon. Yritys ei olisi luotettava alalla ilman sitä. Esimerkiksi kudosnäytteiden saaminen tuotekehitystä varten olisi insinöörifirmalle tai yksityishenkilölle mahdotonta ilman yhteistyötä yliopiston kanssa, Hevonkorpi kertoo.

SCHOTT Primocelerillä on tällä hetkellä yhteistyötä erityisesti henkilöstö- ja tutkimuspuolella, sillä yrityksessä työskentelee väitöskirjatutkija. Väitöskirjan ohjaajat ovat yliopistolta, mutta työskentely yrityksen tiloissa saa aikaan tiiviin työelämäyhteyden. Väitöskirjan ohjausryhmässä on asiantuntijoita sekä yliopistolta että yrityspuolelta.

– Hyödynnämme jo tällä hetkellä yliopiston tutkimusinfraa, mutta sitä tullaan entisestään lisäämään. Tekeillä olevan väitöskirjankin aihe liittyy implanttien testaamiseen ja testilaitteistojen kehittämiseen, Hevonkorpi kertoo.