Vuorineuvos Paavo V. Suomisen rahastolta merkittävää tukea Tampereen yliopiston tutkimukselle

Julkaistu 11.3.2024
Tampereen horisontti ja Tammerkoski kuvattuna Finlaysonin kattoterassilta.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiön rahastoihin kuuluva Paavo V. Suomisen rahasto tukee Tampereen yliopiston jäähdytystekniikan ja sen aihepiiriin liittyvää tutkimusta. Sitä ovat muun muassa rakennusten, koneiden ja prosessien energiatehokkuuden tutkimus sekä lämpö ja virtaustekniikan tutkimus. Vuonna 2023 tuki yliopiston tutkimukseen oli lähes 200 000 euroa.

Tukea myönnettiin Tampereen yliopiston hiilineutraalien energiajärjestelmien ja lämpöpumpputeknologian tutkimus- ja opetustoiminnalle. Industry Professor Piia Sormusen vetämä HybE-tutkimuskokonaisuus pyrkii kehittämään sekä uudis- että korjausrakentamisen prosesseja, suunnitteluratkaisuja ja kiinteistön ylläpidon, sekä liiketoiminnan prosesseja energiatehokkuuden ja hiilineutraaliuden parantamiseksi. Tutkimuskokonaisuus sijoittuu rakennetun ympäristön tiedekuntaan. Suomisen rahastosta on myönnetty hankkeelle rahoitusta yhteensä viiden vuoden ajalle.

Lisätietoja HybE-hankkeesta.

Rahastosta myönnettiin avustusta myös rakennustekniikan yksikössä tehtäviin mineraalivillaeristeiden konvektioon liittyviin tutkimuskokeisiin.

Tukea väitöskirjatöihin

Vuonna 2023 rahastosta myönnettiin myös apurahoja alaan liittyville väitöskirjatöille:

Mehrdad Taghavi: “Novel highly efficient refrigeneration cycle for heating and cooling systems”

Julkaisut:

Numerical investigation of a plate heat exchanger thermal energy storage system with phase change material

Experimental Investigation of a Domestic Refrigeration Appliance Based on Exergy Destructio

Multi-Objective Optimization of a Plate Heat Exchanger Thermal Energy Storage with Phase Change Material

Uygur Kinay: “Heating and cooling needs and GHG emissions in Finnish and Turkish building stock beased on future scenarios”

Julkaisut:

Renovation wave of the residential building stock targets for the carbon-neutral: Evaluation by Finland and Türkiye case studies for energy demand

Teemu Jokela: ”Sisäinen konvektio puhalletuilla lämmöneristeillä toteutetuissa yläpohjissa”

Stipendejä matematiikkataitajille

Suomisen rahasto myöntää vuosittain 200 euron stipendin kaikille Tampereen kaupunkiseudun lukioissa pitkässä matematiikassa ylioppilaskirjoitusten laudatur-arvosanan suorittaneille ylioppilaille. Tällä rahaston perustaja Paavo V. Suominen on halunnut innostaa nuoria matematiikan opiskeluun. Vuonna 2023 stipendejä myönnettiin yhteensä 118:lle kevään ja syksyn ylioppilaalle.

Paavo V. Suomisen rahasto kuuluu TTY:n tukisäätiöön

Paavo V. Suomisen rahastosta myönnetään vuosittain diplomityö- ja väitöskirja-apurahoja Tampereen yliopiston jäähdytystekniikan ja sen aihepiiriin liittyvään tutkimukseen sekä matka-apurahoja yliopiston henkilökunnalle alan konferensseihin ulkomailla.

Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiö sr (TTY:n tukisäätiö) tukee Tampereen yliopiston tekniikan alan tutkimusta ja muuta toimintaa. Säätiö tukee Tampereen yliopiston piirissä toteutettavaa tekniikan tutkimustyötä avustuksilla ja apurahoilla. Vuosittainen tuki on noin miljoona euroa. Lue lisää TTY:n tukisäätiön sivuilta.