Varhaiskasvatuksen opettaja toimii lasten äänitorvena – koulutusta jo 70 vuoden ajan

Tampere on kouluttanut jo 70 vuoden ajan varhaiskasvatuksen opettajia. Tällä hetkellä yhteiskunnassa on kova kysyntä varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
– Varhaiskasvatus on sisäänottomäärältään Tampereen yliopiston suurin opintosuunta, meillä aloittaa vuosittain yhteensä 160 opiskelijaa, kertovat varhaiskasvatuksen apulaisprofessori Maiju Paananen ja varhaiskasvatuksen yliopistonlehtori Anna Siippainen.
Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen kandidaattikoulutus antaa pätevyyden työskennellä varhaiskasvatuksen opettajana. Yksi koulutuksen vahvuuksista on monimuotokoulutus, joka mahdollistaa opiskelun osittain töiden ohella ja esimerkiksi toisella paikkakunnalla sisällöistä ja vaatimuksista tinkimättä.
– Tampereen yliopisto oli ensimmäinen yliopisto Suomessa, joka otti laajamittaisesti käyttöön monimuotokoulutuksen. Olemme ylpeitä koulutusmuodon kehitystyöstämme, Paananen kertoo.
Tampereen yliopisto kouluttaa varhaiskasvatuksen alan ammattilaisia maisteriksi asti. Maisteriopinnoista valmistuneet työllistyvät monipuolisesti alan asiantuntijatöihin. Tutkinto antaa myös kelpoisuuden päiväkodin johtajan tehtäviin.
– Kyseessä on hyvin kilpailtu koulutus, ja hakijoita ulkopuolelta on paljon, Paananen sanoo.
Moninaisia ammattilaisia monimuotoistuvaan maailmaan
Paananen ja Siippainen kuvaavat opiskelijoiden joukkoa moninaiseksi: osalla on pitkä työkokemus joko muilta aloilta tai esimerkiksi lastenhoitajan töistä, ja he hakevat koulutuksesta pätevöitymistä. Toisaalta moni opiskelija hyppää opintoihin suoraan lukiosta. Tulijoita on ympäri Suomea.
– Meidän täytyy kouluttaa opettajia monimuotoistuvaan maailmaan. Siksi erilaisuus ja monipuoliset taustat ovat vahvuus, jotta myös kasvattajat ovat moninaisia, Siippainen sanoo.

Käytännönläheisessä koulutuksessa tärkeää on myös kriittiseen ajatteluun kannustaminen.
– Kannustamme opiskelijoita reflektoimaan oppimaansa ja autamme ajattelun taitojen kehityksessä. Haluamme kouluttaa opettajia, jotka ymmärtävät oman yhteiskunnallisen roolinsa ja toimivat lasten äänitorvena, Paananen sanoo.
Opintoja tukee vahva työelämäyhteistyö: Tampereen yliopiston päiväkotikumppanuusverkosto kattaa yli 80 päiväkotia, joissa työssäoppimisjaksot tapahtuvat.
Tutkimuksessa korostuu kriittinen ote
Varhaiskasvatuksen koulutus perustuu tutkimukseen. Tiedekunnassa tehdään laajasti eri aiheista tutkimusta, ja tutkimuksen ansiosta esimerkiksi Tampereen yliopiston asiantuntemus alle 3-vuotiaista on kasvanut voimakkaasti.
Paananen ja Siippainen korostavat, että Tampereella näkyy yhteiskunnallinen, kriittinen ote tutkimuksessa.
– Teemoissa painottuvat yhteiskunnalliset aiheet, kuten lapsipolitiikka tai työhyvinvointi. Tutkimus on vahvasti yhteiskuntatieteellistä, ja se näkyy myös koulutuksen painotuksissa, Siippainen kertoo.
Koulutus luo uskoa tulevaan
Yksittäisen varhaiskasvatuksen alan ammattilaisen vaikuttavuus on huima.
– Varhaiskasvatuksen opettaja kohtaa uransa aikana valtavan määrän lapsia, joiden kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen he vaikuttavat suoraan. Työn merkityksellisyyden saa kokea joka päivä, Paananen sanoo.

Vaikka varhaiskasvatuksen alan vaikuttavuus tunnistetaan nykyään aiempaa paremmin, Paananen kertoo, että edelleen tarvitaan työtä sen eteen, että ymmärrettäisiin laajasti, mikä varhaiskasvatuksen ja lapsuuden merkitys yhteiskunnallisesti on.
Siippaisen mukaan etenkin turbulentin maailmantilanteen aikana pedagoginen osaaminen korostuu. Vahva koulutusjärjestelmä tarjoaa hyvän perustan turvalliselle ja hyvälle yhteiskunnalle.
– Koulutus on peruskivi. Kun ympärillä myrskyää, instituutiot luovat uskoa tulevaan, hän sanoo.
Varhaiskasvatuksen koulutus rakentuu yhteiskunnan kehyksessä
Varhaiskasvatuksen professori emerita Kirsti Karila on ollut mukana rakentamassa varhaiskasvatuksen koulutusta 40 vuoden ajan Tampereella. Hän muistuttaa, että koulutus syntyy aina yhteiskunnallisessa kehyksessä.
– Varhaiskasvatuksen koulutukseen on vaikuttanut esimerkiksi se, mitä yhteiskunnassa ajatellaan lapsuudesta tai pienten lasten kasvatuksesta. Myös kulloinenkin sosiaali- ja koulutuspolitiikka on muovannut koulutusta, hän sanoo.
Ajan kuluessa myös käsitteet ovat muuttuneet ja muokanneet todellisuutta: aiemmin puhuttiin lastentarhasta ja päivähoidosta, nykyään varhaiskasvatuksesta.
Karila kertoo, että valtakunnallisesti opistokoulutuksen aloitus ja koulutuksen pidentäminen kahdesta vuodesta kolmeen vaikuttivat suuresti alan koulutuksen kehittämiseen. Yliopistollistamisen jälkeen mukaan astui vahva tutkimusperustaisuus. Myös täydennyskouluttaminen kehitti alan kentän osaamista.
– Kansallisesti katsottuna Tampere on ollut vahvimpia varhaiskasvatuksen tutkimuksen paikkakuntia Suomessa, Karila sanoo.
Hän korostaa, että koulutuksen paikka ei ole koskaan valmis, vaan korkeatasoisesta asiantuntijuudesta täytyy kamppailla, jotta sen merkitys tunnistetaan.
– Koulutetut ammattilaiset ovat aina olleet ja ovat jatkossakin keskeisessä roolissa rakentamassa varhaiskasvatuksen instituutiota.
Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen juhlaseminaarin teemana on sukupolvet. Karila kertoo, että Tampereen koulutus on rakentunut eri sukupolvien vuorovaikutuksesta: ammattilais-, kouluttaja- ja opiskelijasukupolvien dynamiikasta vuosikymmenien varrella.
Vaikka yhteiskunta muuttuu, kaikkia aikakausia on yhdistänyt sama päätehtävä: hyvän lapsuuden tuottaminen.

Varhaiskasvatuksen koulutus Tampereen yliopistossa
- Varhaiskasvatuksen opettajien koulutus vakinaistettiin yliopistojen tehtäväksi vuonna 1995, jolloin koulutus alkoi myös Tampereen yliopistossa.
- Ennen koulutuksen siirtymistä Tampereen yliopistoon alan opettajia koulutettiin Tampereen lastentarhanopettajaopistossa: aluksi kaksivuotisessa koulutuksessa vuodesta 1977 alkaen ja myöhemmin kolmevuotisessa koulutuksessa vuodesta 1983 alkaen.
- Ennen valtiollista opistokoulutusta lastentarhanopettajia koulutettiin Tampereella kaksivuotisessa säätiöperustaisessa Tampereen Lastentarhaseminaarissa, joka aloitti toimintansa 1955.
- Varhaiskasvatuksen opettajan kandidaattikoulutuksen lisäksi Tampereen yliopisto on kouluttanut vuodesta 1998 varhaiskasvatuksen alan ammattilaisia maisteriksi asti.

Juhlaseminaari 10. lokakuuta 2025
Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen 70-vuotisjuhlaseminaari järjestetään 10. lokakuuta 2025. Tervetuloa juhlistamaan varhaiskasvatuksen opettajakoulutusta!





