Uusi tutkijakollegium käynnistyy

Julkaistu 26.3.2021
viitekuvassa Tamperetta
Tampereen yliopistossa aloittaa toimintansa Tampere Institute for Advanced Study, joka jatkaa aiemman yhteiskuntatutkimukseen keskittyneen tutkijakollegiumin (IASR) työtä. Uusi tutkijakollegium kattaa kaikki Tampereen yliopiston tieteenalat.

Tutkijakollegium edistää yliopiston strategian mukaista korkeatasoista tutkimusta avaamalla määräaikaisia tutkijantehtäviä kansainväliseen hakuun. Parhaille tutkijoille tarjotaan mahdollisuus keskittyä häiriöttä tutkimustyöhön ja siten edetä seuraavalle tasolle urallaan.

Tutkijakollegium myös kutsuu vierailevia huippututkijoita, järjestää tieteellisiä tapahtumia ja tekee yhteistyötä vastaavien instituuttien kanssa.

Tutkijakollegium työskentelee ja viestii ensisijaisesti englanniksi. Tämän vuoksi myös varsinaiset verkkosivut ovat englanninkieliset.

— Ilman laadukkainta tutkimusta emme olisi se yliopisto, joka haluamme olla. Uusi tutkijakollegium on yliopistomme mittava investointi tieteen edistymiseen, tutkimusvararehtori Juha Teperi sanoo.

Tutkijantehtävien haku avattiin

Ensimmäiset kaksivuotiset tutkijantehtävät ilmoitettiin haettaviksi maaliskuussa 2021 siten, että tutkijat voisivat aloittaa kautensa elo-syyskuussa.

Tutkijakollegiumiin on tarkoitus valita tänä vuonna yhteensä kahdeksantoista tutkijaa. Puolet heistä on post doc -vaiheen ja puolet senior fellow -vaiheen tutkijoita. Professoritason tutkijanpaikkoja avataan myöhemmin.

— Tutkijapaikat ovat kaikkien alojen tutkijoiden haettavissa. Tutkimusaiheita ei rajoiteta etukäteen, mutta tietysti toivomme tutkijoilla olevan jokin mielekäs kytkentä Tampereen yliopistossa tehtävään tutkimukseen, kertoo uudistusta valmistellut tutkimuksen kehittämispäällikkö Markku Ihonen.

Tavoitteena on tutkijakollegiumin jäsenmäärän kasvattaminen parissa vuodessa runsaaseen neljäänkymmeneen.

Tutkijakollegium tuo yhteen eri alojen tutkijoita keskustelemaan tieteestä ja tutkimuksesta, suunnittelemaan tutkimushankkeita ja tukemaan toisiaan muun muassa artikkelien kirjoittamisessa ja tutkimusrahoituksen hakemisessa. Tutkijat sijoittuvat hallinnollisesti tiedekuntiin.

Johtajaa haetaan

Seuraavassa vaiheessa tutkijakollegiumille haetaan johtajaa. Johtaja käynnistää uudistuneen kollegiumin toiminnot, organisoi vuosittain tutkijoiden valinnan ja hankkii kollegiumille rahoitusta.

Rehtori nimittää kollegiumille ohjausryhmän, joka tulee toimimaan myös koko yliopiston tutkimusta sparraavana tieteellisenä neuvottelukuntana.

Kollegiumin toiminta rahoitetaan Tampereen korkeakoulusäätiön pääomatuotoilla.

Tampereen yliopiston (TaY) tutkijakollegium perustettiiin vuonna 2003. Tampereen teknillisessä yliopistossa (TTY) ei ollut tutkijakollegiumia, mutta yliopisto julisti erityisiä post doc -tutkijanpaikkoja haettaviksi vastaavaan tarkoitukseen.

Kuva: Jonne Renvall