Uudet opiskelijat aloittivat opintonsa orientaatioviikolla – tuutorit ovat tukena uuden elämänvaiheen edessä

Julkaistu 28.8.2023
Orientaatioviikon ohjelmaa keskustakampuksella viime viikolla. Kuva: Eino Ansio
Uusien opiskelijoiden orientaatioviikkoa vietettiin viime viikolla Tampereen yliopiston kampuksilla. Opiskelijat pääsivät tutustumaan yliopistoon ja opiskelijakulttuuriin monenlaisen ohjelman myötä. Tuutorit toimivat vertaistukena opiskelijoille ja tutustuttavat heidät osaksi yliopistoyhteisöä.

Tampereen yliopiston orientaatioviikko käynnisti yli 3000 uuden opiskelijan opinnot. Uudet opiskelijat eli fuksit tutustuivat viikon aikana tuutoreiden opastuksella muun muassa kampuksiin, kanssaopiskelijoihin sekä opintoihin.

Orientaatioviikon ohjelmaan sisältyi esimerkiksi tiedekunta- ja tutkinto-ohjelmien järjestämiä tilaisuuksia sekä tuutoreiden ja opiskelijoiden tutustumistapaamisia. Osana orientaatioviikkoa järjestettiin myös kaksikieliset Uuden opiskelijan palvelumessut keskustan ja Hervannan kampuksilla. Messut järjestettiin tänä vuonna nykymuodossaan toista kertaa.

Koulutuksen ja oppimisen asiantuntijan Mikko Salmisen mukaan palvelumessujen tarkoitus on esitellä uusille opiskelijoille keskeisiä palveluita.

— Messut mahdollistavat uusille opiskelijoille palveluihin tutustumisen omien tarpeiden ja mielenkiinnon mukaan. Fuksit pääsevät keskustelemaan palveluiden edustajien kanssa ja kysymään tarvittaessa yksityiskohtaisiakin kysymyksiä vaikkapa Kelan tuista tai SportUnin liikuntamahdollisuuksista, Salminen kertoo.

Opiskelijat saavat palvelumessuilla tietoa sekä yliopiston omasta että ulkopuolisten toimijoiden järjestämästä toiminnasta. Esimerkiksi Kielikeskuksen tarjonta, FabLabin mahdollisuudet sekä TREYn piirissä järjestettävä toiminta pääsevät messujen kautta esille.

— Tahdomme tapahtuman avulla myös herätellä uusia opiskelijoita siihen, että jos opintojen aikana kohtaa haasteita tai kaipaa tukea, niin sitä on hyvin erilaisiin asioihin tarjolla, Salminen sanoo.

Palvelumessut Hervannassa.
Uusien opiskelijoiden palvelumessut Hervannan kampuksella viime viikolla. Kuva: Eino Ansio

Opiskelijaelämän peruspalikat kuntoon

Salminen kiittää tuutoreita, jotka toivat fuksiryhmänsä kiertelemään messuille.

Tampereen yliopiston uusien opiskelijoiden ohjaamisesta vastaa yli 700 kansallista ja noin 200 kansainvälistä opiskelijatuutoria. Ylioppilaskunta TREY on yliopiston apuna tuutoroinnin organisoinnissa. TREY muun muassa järjestää tuutorihaun ja auttaa yliopistoa tuutoreiden kouluttamisessa.

Tampereen ylioppilaskunnan TREYn tuutoroinnin asiantuntija Teemu Juutilainen kertoo, että tuutorit auttavat uusia opiskelijoita ryhmäytymään ja tutustumaan opiskelijayhteisöön. Tämän lisäksi tuutorit huolehtivat yhdessä yliopiston henkilöstön kanssa, että opiskelijat pääsevät alkuun opinnoissaan.

Juutilainen kertoo, että tuutorit vastaavat usein erityisesti kurssi-ilmoittautumisiin, opiskelijakorttiin ja opiskelijalounaisiin liittyviin kysymyksiin. Juutilaisen mukaan tuutoreiden on tärkeää luoda fukseille sellainen ympäristö, jossa on tervetullutta olla utelias ja kysyä asioita.

— Oli kyse sitten opintoihin, yhteisöön tai opiskelijatapahtumiin liittyvistä kysymyksistä, niin aina kannattaa kysyä. Joku muu saattaa miettiä aivan samoja asioita, Juutilainen painottaa.

Henkilökuva Teemu Juutilaisesta.
TREYn tuutoroinnin asiantuntija Teemu Juutilainen kannustaa uusia opiskelijoita lähtemään rohkeasti mukaan yliopistoyhteisön toimintaan. Kuva: Eino Ansio

Tuutorit rakentavat opiskelijayhteisöä

Tuutoreiden työ ei suinkaan lopu orientaatioviikkoon, vaan he tukevat opiskelijoita esimerkiksi opiskelukäytäntöihin liittyvissä asioissa vielä myöhemminkin. Tuoreita opiskelijoita saattavat jatkossa kiinnostaa esimerkiksi tuutoreiden omat opiskelukokemukset.

– Omista sivuainevalinnoista tai opiskelupolusta kertomalla tuutorit voivat parhaimmillaan vahvistaa opiskelijoiden käsitystä omasta opintoalasta ja ohjata heitä kohti haaveitaan, Juutilainen sanoo.

Juutilainen on toiminut TREYn tuutoroinnin asiantuntijuuden lisäksi aiemmin kolme kautta tuutorivastaavana omassa ainejärjestössään. Mikä saa hänet lähtemään mukaan toimintaan aina uudelleen?

– Uusien opiskelijoiden kohtaaminen on kerta toisensa jälkeen palkitsevaa. On hienoa nähdä, kun opiskelijat löytävät oman paikkansa yhteisössä, Juutilainen toteaa.

Linkkejä uusille opiskelijoille:

Tampereen yliopiston uuden opiskelijan sivut

Tampereen kaupungin opiskelijasivut

TREY – Fuksiopas 2023–2024