Uuden yliopiston ensimmäinen opiskelijasukupolvi aloittaa opintonsa!

Julkaistu 20.8.2019
Opiskelijat
Tampereen uusi yliopisto on saanut ensimmäiset uudet opiskelijansa.
Uusiin kavereihin tutustuminen on ensimmäisten viikkojen tärkeimpiä tehtäviä. Orientaatioviikon aikana opiskelijat tutustuvat myös kampusalueisiin ja saavat tietoa käytännön asioista.

Uusien opiskelijoiden orientaatioviikko on täydessä vauhdissa! Tampereen yliopistolla aloittaa tänä syksynä noin 3 400 uutta opiskelijaa. Lisäksi Tampereelle saapuu noin 400 kansainvälistä vaihto-opiskelijaa ympäri maailmaa.

Veeti Vuorisalo pääsi yliopistolle opiskelemaan tietojenkäsittelyä. Ensimmäisten opiskeluviikkojen aikana Vuorisalo toivoo tutustuvansa uusiin ihmisiin.

– Tietotekniikka on aina kiinnostanut ja koodaus tuntuu mun jutulta. Aion osallistua myös sosiaalisiin tilaisuuksiin, niissä pääsee aina paremmin sisään porukkaan, Vuorisalo totesi.

Veeti Vuorisalo
Sastamalasta kotoisin oleva Veeti Vuorisalo pitää Tamperetta mukavana kaupunkina.

Hämeenlinnasta kotoisin oleva Jesper Nyman aloittaa kauppatieteen opinnot. Tampereen hän valitsi, koska se sijaitsee lähellä kotikontuja.

– No, eipä minua oikein kiinnostanut mikään muukaan, siksi valitsin kauppatieteet. Toivottavasti saan ensimmäisten viikkojen aikana uusia kavereita, Nyman kertoi.

Emilia Suvanto
Emilia Suvanto on muuttanut Tampereelle Mäntsälästä.

Emilia Suvanto on asunut jo vuoden Tampereella, joten kaupunki on hänelle tuttu. Suvanto opiskelee pääaineenaan hallintotieteitä.

– Toivon ekoilta viikoilta ryhmäytymistä ja uusia kavereita. Haluaisin tietoa siitä, millaisia taitoja yliopistossa opiskelu vaatii, Suvanto sanoi.

Rehtori korosti opiskelijoiden roolia korkeakouluyhteisön rakentumisessa

Tiistaina fukseille järjestettiin osana orientaatioviikkoa Opiskelu yliopistossa -tapahtuma keskustan kampuksella. Päärakennuksen juhlasalissa uudet opiskelijat kuulivat rehtori Mari Wallsin tervetulotoivotukset.

– Vuoden alussa käynnistettiin uusi Tampereen yliopisto, ja te olette uuden yliopiston ensimmäinen vuosikerta, Walls totesi.

Rehtori Mari Walls
Rehtori Mari Walls korosti puheessaan Tampereen yliopiston laaja-alaisuutta.

Rehtori nosti esiin uuden yliopiston kolme pääpilaria: tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan. Walls korosti myös opiskelijoiden roolia korkeakouluyhteisön rakentumisessa.

– Uusina opiskelijoina tulette olemaan merkittävä voimavara korkeakouluyhteisön rakentumisessa. Tampereen korkeakouluyhteisössä on 35 000 ihmistä. Olemme merkittävä tekijä siinä, miltä Tampere näyttää. Ovathan 24-vuotiaat Tampereen suurin ikäluokka, Walls kertoi.

Monitieteisyys on Tampereen yliopiston vahvuus. Rehtori rohkaisikin uusia opiskelijoita tutustumaan koko yliopistoon ja sen tarjontaan.

– Uskon, että teille jokaiselle pystytään tarjoamaan kiinnostavia mahdollisuuksia rakentaa omaa polkuanne. Miettikää ennakkoluulottomasti asioita. Pitäkää opiskelujenne aikana huoli, että vierailette kaikilla kampuksilla, Walls sanoi.

Tuutorit esittelevät opiskelijoille kolmea kampusta

Uusien opiskelijoiden ehkäpä tärkeimpänä apuna ovat tuutorit, joita Tampereen yliopistolla on tänä syksynä noin 800. Kokeneemmat opiskelijat auttavat uusia tulokkaita oppimaan yliopistoelämän kiemurat. Tänä vuonna uutta on se, että tuutorit esittelevät uusille opiskelijoille kolmea kampusta eli keskustan, Hervannan ja Kaupin kampukset.

Uusille ja myös vanhemmille opiskelijoille järjestetään lisäksi messutyylisiä tilaisuuksia, joissa esitellään korkeakouluyhteisön sivuainemahdollisuuksia.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuvat: Jonne Renvall