Tutkimus etsii ratkaisuja senioriasumisen haasteisiin

Julkaistu 27.4.2023
Ihmisiä tutustumassa senioritalon pyörävarastoon.
TULE-hanke käynnistyi kohdevierailuilla tamperelaisiin senioritaloihin Kontukotiin, Pappilanrinteen Kotilinnaan ja Mainiokoti Ilonkaareen. Kuvassa tutkimushankkeen jäsenet tutustuvat Kotilinnan pyörävarastoon. Kuva: TULE/ Tampereen yliopisto.
Tulevaisuuden senioriasuminen -tutkimushanke kerää tietoa senioriasumisen nykytilanteesta yhteistyössä useiden toimijoiden kanssa. Sen tavoitteena on lisäksi kehittää yhdessä tulevaisuuden senioriasumisen malleja ja käytäntöjä keskittyen erityisesti välimuotoiseen asumiseen.

Tulevaisuuden senioriasumista on tärkeä kartoittaa, sillä väestörakenteen muuttuminen ja ikääntyneiden määrän kasvu haastaa yhteiskunnan varautuneisuutta sekä kuntien ja hyvinvointialueiden toimintatapoja ikääntyvien asumisen suhteen.

– Tässä hankkeessa painopisteenä on löytää sellaisia asumisen malleja, jotka mahdollistavat itsenäisen asumisen mahdollisimman pitkään, samalla kiinnittäen huomiota myös näiden taloudelliseen puoleen sekä senioriasumisen toimijaverkostoihin, kertoo projektipäällikkö Jaana Vanhatalo Tampereen yliopistosta.

Tällaisia ovat välimuotoisen asumisen kohteet, jotka asettuvat kotona asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen välille. Niissä on usein yhteisöllisiä piirteitä, jotka voivat osaltaan auttaa ylläpitämään yksilön hyvinvointia esimerkiksi yksinäisyyttä vähentäen. Saatavilla on myös arkea helpottamaan erilaisia palveluita joko itse, yhteisesti tai kunnan kautta ostettuna. Tällaisia ovat esimerkiksi siivous-, kuljetus- ja kuntoutuspalvelut.

Välimuotoisen asumisen ratkaisuja onkin useita erilaisia, mikä tekee siitä joustavan asumisen muodon. Joustavuus ja yksilön valintojen mahdollisuus sopeutuu hyvin ihmisten erilaisiin tarpeisiin ja toiveisiin asumiseen liittyen.

Ikäystävällistä asumista yhdessä kehittäen

– Hankkeessa on tärkeää huomioida senioriasumisen yhteistyötahot sekä ratkaisujen kustannustehokkuus. Tulee myös muistaa, että kaavoituksella voi olla iso merkitys, toteaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) erityisasiantuntija Sonja Manssila.

TULE:n tarkoituksena on edistää suomalaista ikäystävällistä asumista uusien yhteisesti kehitettyjen senioriasumisen mallien avulla. Hanke pyrkii tunnistamaan jo olemassa olevia malleja ja käytäntöjä, sekä joustavia ja monikäyttöisiä suunnitteluratkaisuja. Lisäksi uusilla palvelutuotannon malleilla ja teknologioilla tuodaan sujuvuutta ikääntyneiden asumiseen.

– Hankkeessa on hieno osallistujajoukko erilaisista organisaatioista, joilla kaikilla on halu kehittää senioriasumista yhdessä. Osallistujat näkevät hankkeen myös mahdollisuutena oppia uutta, saada uusia näkökulmia sekä tutustua muihin alan toimijoihin, kertoo projektipäällikkö Jaana Vanhatalo.

Käytännössä toimivien ratkaisujen löytyminen helpottuu, kun osaamista ja tietämystä on laajasti saatavilla.

Haasteena asumisen tulevien tarpeiden ennakointi

Työryhmän ensimmäisen työpajan kohteina olivat Kontukoti Kontu Satama, Pappilanrinteen Kotilinna ja Mainiokoti Ilonkaari, joissa tarkasteltiin asumisen ympäristöä huomioiden hyviä ja paranneltavia ominaisuuksia.

Ryhmä huomioi erityisesti esteettömyyteen vaikuttavat tekijät, kuten kaiteet, portaat ja kynnykset. Myös esteettiset ja kodin tunnelmaa luovat tekijät, kuten sisustus ja värimaailma, kiinnittivät huomion. Mielenkiinnon herättivät myös yhteisöllisyyden mahdollistavat yhteiset tilat, kuten kerhohuone ja kuntosali.

– Haastavaa hankkeessa tulee olemaan tulevaisuuden asumisen ennakointi: Miten ihmisten toiveet ja vaatimukset tulevat muuttumaan? Miten ikääntyneiden toimintakyky tulee muuttumaan? Millaisessa maailmassa ylipäätään tulemme asumaan muutamien kymmenien vuosien kuluttua? Millaisia teknologisia keksintöjä ja ratkaisuja tulee syntymään? Nimittäin vain yksi asia tulevaisuudessa on varmaa: muutos, toteaa Jaana Vanhatalo.

Tulevaisuuden senioriasuminen -hankkeen aikana tutustutaan useisiin kohteisiin, järjestetään kokouksia, webinaareja ja seminaareja, sekä uutisoidaan aiheesta hankkeen nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Seuraavana kohteena ovat Oulu ja Hailuoto kesäkuussa 2023.

Lue lisää Tulevaisuuden senioriasuminen (TULE) -hankkeen verkkosivuilta.

Jaana Vanhatalo, HTM
TULE Projektipäällikkö