Tiedekahvilat askeleena kohti omaa alaa ja tieteellistä uteliaisuutta

Tampereen yliopiston asiantuntijoille, väitöskirjatutkijoista professoreihin, Tiedekahvilat tarjoavat paikan jakaa osaamistaan ja innostaa tulevaisuuden tekijöitä oman alansa pariin. Nuorten kanssa keskustellessa vaikeatkin tutkimusaiheet tehdään helpommin ymmärrettäviksi.
Mikä Tiedekahvila?
Tiedekahvila on rento ja vuorovaikutteinen luentosarja, jossa asiantuntija-alustus toimii keskustelun herättäjänä. Tavoitteena on dialogi – opiskelijat voivat kysyä, ihmetellä ja haastaa. Opettajalle Tiedekahvila tarjoaa valmiin ja ajankohtaisen sisällön, joka linkittyy moniin oppiaineisiin, esimerkiksi äidinkieleen, yhteiskuntaoppiin, fysiikkaan tai psykologiaan. Opinto-ohjaaja voi puolestaan hyödyntää Tiedekahviloita jatko-opintoalojen esittelynä. Tiedekahvilat tarjoavat toisella asteella helpon tavan toteuttaa korkea-asteen yhteistyötä (LOPS) ja tuoda korkeakoulukurkistuksia osaksi opetusta ja ohjausta kaikissa oppiaineissa.
Niin asiantuntija, kuin Tiedekahviloiden juontajina toimivat opiskelijalähettiläät, tuovat oman opiskelukokemuksensa mukaan pöytään. Opiskelijat myös toimivat tulkkina asiantuntijan ja nuorten välillä, kysyvät tarkennuksia ja tarttuvat heillekin tuntemattomiin termeihin. Tiedekahvila on enemmän kuin tilaisuus – se on mahdollisuus kohdata tiede vuorovaikutteisesti ja oivaltavasti!
Mahdollisuus löytää oma juttu
Moni nuori pohtii, mikä ala voisi tuntua omalta. Mikä minua kiinnostaa? Minkä asian parissa voisin kuvitella työskenteleväni tulevaisuudessa? Kuinka reitti sinne voisi avautua? Tiedekahvilat tarjoavat konkreettisen tavan tutustua eri tieteenaloihin ja niiden ajankohtaisiin kysymyksiin. Kun tekoälyn etiikka, ilmastonmuutoksen vaikutukset tai aivojen toiminta avautuvat asiantuntijan kautta, voi syntyä oivallus: tämä kiinnostaa minua. Tiedekahvila voi olla ensimmäinen askel kohti tulevaa opiskelualaa tai urahaavetta. Aiheesta riippumatta, Tiedekahvilassa herätellään uteliaisuutta yhteiskunnallisiin ja maailmanlaajuisiin kysymyksiin, kannustetaan luottamaan tutkittuun tietoon ja opitaan uutta.
Asiantuntijapuheenvuorojen kautta nuorille annetaan realistinen kuva monipuolisista urapoluista, joita eri tieteenalojen kautta voi avautua ja kuinka monenlaisista taustoista asiantuntijat ovat tulleet. Yksi Tiedekahviloista noussut palaute nuorilta onkin ollut puheenvuorojen pitäjien omista koulutus- ja urapoluista kuuleminen. On kuultu tarinoita kellosepästä kasvatustieteilijäksi, kauppatieteilijästä ilmastoasiantuntijaksi ja tilastotieteilijästä historian tallentajaksi.
Tiedekahvila toisen asteen ja korkea-asteen yhteistyön mahdollisuutena ja apuna ohjauksessa
Tiedekahvilat tarjoavat toisen asteen ja yläkoulun opettajille sekä opinto-ohjaajille konkreettisia välineitä opetuksen ja ohjauksen tueksi. Toisella asteella Tiedekahvilat ovat helppo tapa toteuttaa korkea-asteen yhteistyötä (LOPS) ja samalla tukea nuorten tiedelukutaitoa ja tulevaisuuden suunnittelua. Tiedekahviloiden avulla tutustuminen korkeakoulutukseen voidaan tuoda osaksi opetusta ja ohjausta kaikissa oppiaineissa. Ne ovat myös matalan kynnyksen tapa tuoda tutkimustietoa opetukseen sekä tukea opiskelijoiden jatko-opintopohdintoja, itsetuntemusta ja urasuunnittelua. Tiedekahvilat voivat toimia osana oppimiskokonaisuuden sisältöjä, projektitöiden käynnistäjinä tai oppimisen syventäjinä.
Osallistuminen on joustavaa: Tiedekahviloihin voi osallistua ryhmän kanssa paikan päällä Tampereen yliopiston kampuksilla, etäyhteydellä tai hyödyntää tallenteita osana opetusta. Useimpiin Tiedekahviloihin on saatavilla myös oppimistehtäviä, jotka tukevat aiheen käsittelyä opetuksessa.
Aiempia Tiedekahvila-aiheita terveydestä tekoälyyn ja kaikkea siltä väliltä
Tiedekahviloissa on käsitelty laajasti eri tieteenaloja ja ajankohtaisia ilmiöitä. Aiheet on ryhmitelty Juniversityn verkkosivuilla oppiaineittain, mutta moni teema sopii usealle oppitunnille. Samalla kuullaan minkä alan koulutuksessa kysymyksiin etsitään ratkaisua. Tiedekahvioissa on käsitelty esimerkiksi seuraavalaisia ilmiöitä:
- Tekoälyä ja etiikkaa – Miten koneet tekevät päätöksiä ja kuka kantaa vastuun?
- Ilmastonmuutosta ja nuorten toimijuutta – Mitä voimme tehdä ja miksi sillä on väliä?
- Kieltä ja valtaa – Miten kieli muokkaa todellisuuttamme?
- Demokratiaa ja disinformaatiota – Miten tunnistaa luotettava tieto?
- Sähköä ja meitä – Töpselistä tuleva tusinahyödyke vai maailmanpolitiikan mullistaja?
- Matematiikan opetusta – Kuka hyötyy pelillistämisestä?
Kiinnostuitko? Tiedekahvilat jatkuvat syksyllä 2025!
Lokakuun Tiedekahvila 3.10.2025: Jännittääkö? Nuorten sosiaalisten tilanteiden pelko psykologian näkökulmasta Tallenne tulossa pian Juniversityn YouTube-kanavalle!
Marraskuun Tiedekahvila 3.11.2025: Voivatko vihreä sähkö ja vety pelastaa maapallomme
Joulukuussakin mielenkiintoinen aihe Tiedekahvilassa! Alustava päivämäärä 18.12.2025. Pysy kuulolla!
Mistä haluaisit kuulla tulevissa Tiedekahviloissa? Ehdota aihetta!
Hyödynnä tallenteita opetuksessasi! Tiedekahvila-luentosarja toisen asteen opiskelijoille ja yhdeksäsluokkalaisille
Tiedekahvila on osa Tampereen yliopiston Juniversity-toimintaa, joka innostaa lapsia ja nuoria oppimaan ja tutustumaan tieteeseen. Tiedekahvila tukee tiedekasvatuksen ja toisen asteen yhteistyön tavoitteita tarjoamalla nuorille konkreettisen mahdollisuuden tutustua tulevaisuuden koulutusvaihtoehtoihin.
Jos haluat jutella >Juniversityn palveluista tai sinulla on kysyttävää, laita meille sähköpostia osoitteeseen juniversity [at] tuni.fi tai soita 029 452 0919 (arkisin klo 8.30–15). Lisätietoja verkkosivuiltamme Yliopiston palvelut opettajille ja opinto-ohjaajille | Tampereen korkeakouluyhteisö





