Tampereen yliopisto Työeläkevakuuttajien hallinnon koulutusohjelman yhteistyökumppaniksi

Julkaistu 16.2.2023
Jarna Pasanen ja Lasse Koskinen istuvat ikkunan äärellä kasvot kameraan päin.
Jarna Pasanen ja Lasse Koskinen toimivat Työeläkevakuuttajien hallinnon koulutusohjelman kouluttajina.
Työeläkevakuuttajien hallinnon koulutusohjelma uudistuu. Työeläkevakuuttajat TELA ry (TELA) toteuttaa jatkossa koulutusohjelman yhteistyössä Tampereen yliopiston ja Eläketurvakeskuksen (ETK) kanssa. Ensimmäinen yhteinen toteutus käynnistyy toukokuussa.

Uudistetun ohjelman tavoitteena on vahvistaa hallintojen osaamista entistä paremmin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tarjolla on yliopistotasoista koulutusta. Kouluttajina Tampereen yliopistolta toimivat vakuutustieteen professori FT Lasse Koskinen ja yliopisto-opettaja KTT Jarna Pasanen. Lisäksi mukana on Telan ja ETK:n asiantuntijoita, joista osa on tuttuja aiemmista toteutuksista.

– Koulutuksen laajuus on kolme opintopistettä, ja osallistujat saavat siitä myös todistuksen, kertoo Jarna Pasanen.

Uudistetussa toteutuksessa osallistujilta edellytetään myös erilaisia tehtäviä sekä väli- ja lopputentin läpäisyä. Tenttikysymykset ovat monivalintatehtäviä.

– Tentin tarkoitus on tukea oppimista. Emme siis tavoittele vain osaamisen testausta, vaan koko koulutuksen ajan tiedon kokonaisvaltaista kartuttamista. Välitehtävät tukevat tässä, ja tentin ja tehtävien avulla osaamisen voi todentaa, Pasanen selventää.

Suomen työeläkelainsäädäntö edellyttää hallintojen jäseniltä hyvää työeläkevakuutusten tuntemusta. Finanssivalvonta on asiaa valvova taho, ja sen mukaan tuntemuksen voi hankkia esimerkiksi hankkimalla kattavan perehdytyskoulutuksen.

Tela on kouluttanut työeläkevakuuttajien hallintojen jäseniä vuodesta 2007 saakka. Ensimmäinen Tampereen yliopiston ja Eläketurvakeskuksen kanssa toteutettava koulutus järjestetään 2.5.-8.6.2023.

– Fiva antaa asiaan liittyen määräyksiä ja ohjauksia. Laki edellyttää, että tietämystä on oltava, Pasanen muistuttaa.

– Kattava perehdytyskoulutus riittää hyvän työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemuksen osoittamiseen, ja tämä Tampereen yliopistossa aloitettava koulutus on juuri sellainen.

Työeläkevakuuttajien hallinnon koulutusohjelman sisältö

Koulutus rakentuu kolmesta sisältöteemasta, jotka ovat

• Työeläkejärjestelmä
  • Rahoitus, sijoitustoiminta ja taloudellinen kestävyys sekä
  • Työeläkejärjestelmän riskienhallinta ja vakavaraisuus.

- Julkisuudessa työeläkevakuuttajien toiminnassa korostuu sijoitusomaisuus, mutta se on vain yksi osa sitä. Koulutuksessa saa monipuolisen kuvan toiminnasta, järjestelmästä ja riskeistä, Lasse Koskinen kertoo.

– Olemme suunnitelleet koulutusohjelman kattavaksi, ja sisältö tarjoaa uusinta käytännön kokemusta ja tieteellistä tietoa, mitä alasta voi saada. Riskienhallintaan ja vakavaraisuuteen liittyen käymme läpi myös kansainvälistä näkökulmaa, Koskinen jatkaa.

Suomessa ainoastaan Tampereen yliopistossa on mahdollista suorittaa tutkinto, jonka pääaineena on vakuutustiede.

Kenelle Työeläkevakuuttajien hallinnon koulutusohjelma on kohdennettu?

Koulutuksen kohderyhmiä ovat eläkeyhtiöiden hallituksien ja hallintoneuvostojen jäsenet, Kevan valtuutetut ja hallitus, Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melan ja Merimieseläkekassan (MEK) valtuuskunnat ja hallitukset, eläkesäätiöiden ja -kassojen hallitukset, eläkeyhtiöiden, Kevan, Melan, MEK:n ja säätiöiden- ja kassojen toimitusjohtajat, johtajat ja asiantuntijat sekä palkansaajakeskusjärjestöjen sekä liittojen johtajat ja asiantuntijat.

– Tämä koulutus on erityisesti kohdennettu työeläkevakuuttajien hallintojen uusille jäsenille. Se sopii kuitenkin myös heille, jotka haluavat syventää tietojaan, Koskinen sanoo.

Koulutus toteutetaan etätoteutuksin Moodle-oppimisalustalla ja Teamsissa. Halutessaan osallistuja voi osallistua vain tentteihin tai pelkästään kuunnella luennot. Tällöinkin osallistuja saa kaikki koulutusmateriaalit käyttöönsä. Koulutusohjelman kustantaa Tela ja se on osallistujalle maksuton.

– Meillä on pitkä kokemus erilaisista alan täydennyskoulutuksista ja niiden laajasta tarjonnasta. Odotamme innolla työeläkevakuuttajien koulutusohjelman käynnistymistä ensi kertaa Tampereen yliopistossa, Jarna Pasanen päättää.

Ilmoittaudu mukaan 12.4.2023 mennessä!

Työeläkevakuuttajien hallinnon koulutusohjelman tiedot löytyvät vakuutusalan täydennyskoulutusten nettisivulla.

Tutustu myös Vakuutusakatemia-koulutukseen

Vakuutusakatemian perustana on tulevaisuusajattelu ja vakuutustoimialan kansainvälisten megatrendien tarkastelu. Koulutuksessa etsitään käytännön liiketoimintatason vastauksia toimialan keskeisiin suuriin kysymyksiin ja verkostoidutaan johtamisen ja talouden tiedekunnan vakuutustieteilijöiden ja Tariffi ry:n edustajien kanssa.