TAMKissa auditointiin valmistaudutaan yhteistyöllä

Julkaistu 17.6.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Miehellä kaksi ratasta kädessä
Kuluva vuosi on Tampereen ammattikorkeakoulun laadunhallinnan kannalta mielenkiintoinen. Erityiseksi sen tekee marraskuussa järjestettävä TAMKin laatujärjestelmän auditointi, joka tarjoaa loistavan tilaisuuden toiminnan kehittämiseen ja uuden oppimiseen.

Suomessa korkeakoulujen laatujärjestelmät auditoidaan säännöllisin väliajoin. TAMKin laatujärjestelmä auditoitiin viimeksi kansainvälisen ryhmän toteuttamana vuonna 2015. Auditoinnissa arvioidaan laatujärjestelmän tarkoituksenmukaisuutta, toimivuutta ja vaikuttavuutta. Arvioinnin kohteena ovat ne menettelyt, joilla korkeakoulu pitää yllä ja kehittää toimintansa laatua (Karvi 2019). TAMKin auditointi on kuluvan vuoden marraskuussa, ja sen toteutuksesta vastaa Koulutuksen kansallinen arviointikeskus, Karvi.

Kehittävä arviointiote mahdollistaa toimintojen kriittisen tarkastelun, ja sitä kautta ammattikorkeakoulumme kehittämisen ja uudistumisen yhdessä koko yhteisön kanssa, kertoo koulutuksen vararehtori Päivi Karttunen. Hän on ollut mukana kansallisessa laatujärjestelmien ja auditointien kehittämistyössä jo vuosia ja toiminut usein myös auditointiryhmän puheenjohtajana.

TAMKissa auditointiin on valmistauduttu usean vuoden ajan yhteistyöllä - prosessiin on osallistunut niin henkilöstöä, opiskelijoita kuin yhteistyökumppaneidenkin edustajia. Auditointi huipentuu marraskuussa auditointiryhmän kaksipäiväiseen vierailuun, jonka aikana haastatellaan laajasti eri toimijoita.

PDSA-logo
TAMKin keskeisenä laadunhallinnan periaatteena on jatkuva parantaminen (Plan, Do, Study, Act). Kuva: Minttu Rantanen

Pitkäjänteistä kehitystyötä ja oppia arvioinneista

TAMKin laatujärjestelmää on kehitetty systemaattisesti jo vuosia. Arvioinnit nähdään mahdollisuutena uuden oppimiseen; ne ovat keskeinen keino laatujärjestelmän toimivuuden osoittamiseen ja kehittämiseen.

TAMK ja Karvi ovat sopineet yhdessä auditoinnin keskeisistä periaatteista ja vapaavalintaisesta kohteesta, joka on Tampereen korkeakouluyhteisön yhteiset palvelut.

Varatoimitusjohtaja Mikko Naukkarisen mukaan tapamme organisoida palveluja yhdessä yliopiston kanssa tekee TAMKista valtakunnallisestikin edelläkävijän.

Auditoinnin kautta saamme ulkopuolisten arvioijien näkemyksiä uuden toimintamuotomme kehitystyön tueksi, kertoo Naukkarinen.

Yhdessä oppimista kansainvälisen partnerin kanssa

Auditointimallin uutena elementtinä on vertaisoppiminen, jonka tavoitteena on saada palautetta omasta toiminnasta ja oppia toisen organisaation hyvistä käytännöistä. TAMKissa vertaisoppiminen toteutettiin yhdessä kansainvälisen strategisen kumppanin, Hanze University of Applied Sciences, kanssa. Tammikuussa päättynyt prosessi oli varsin onnistunut: sen osana tunnistettiin hyviä käytänteitä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tukemisessa ja kehitettiin yhdessä toimintaa. (Ks. Vaikuttavuutta TAMKista! -blogi).

Auditointi on jo tähän mennessä tuonut paljon uutta oppia - kehittävä ote näkyy läpi prosessin.

Lisätiedot:

Mikko Naukkarinen, Varatoimitusjohtaja, mikko.naukkarinen [at] tuni.fi, Tampereen ammattikorkeakoulu

Piia Tienhaara, Kehittämispäällikkö, piia.tienhaara [at] tuni.fi, Laadunhallinta ja toiminnanohjaus, Tampereen ammattikorkeakoulu

Linkki Laadunhallinta TAMKissa www-sivuille

Kuvat: Pääkuva TAMKin Mediapankki, piirroskuva Minttu Rantanen