TAMKin opiskelija Ida Korsimo voitti Sastamalan kaupungin hyppytornin suunnittelukilpailun

Julkaistu 29.9.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Hyppytornikilpailu Sastamala
Valtakunnallisen hyppytornikilpailun voittajaksi valittiin TAMKin opiskelija Ida Korsimon työ Niemennokka-Niekku.
Sastamalan kaupunki järjesti yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa Kaalisaaren hyppytornin ja aktivointilaiturin suunnittelukilpailun. Valtakunnalliseen kilpailuun saivat osallistua kaikki suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa opiskelevat arkkitehti- ja rakennusarkkitehtiopiskelijat. Palkintoraati valitsi voittajaksi TAMKin rakennusarkkitehtiopiskelija Ida Korsimon työn nimeltään ”Niemennokka-Niekku”.

Kolmannen vuoden rakennusarkkitehtiopiskelija Ida Korsimo kertoo lähteneensä suunnittelemaan hyppytornia turvallisuus edellä.

Halusin suunnata eri korkuiset hyppytasot eri suuntiin, jolloin alemmilta tasoilta hyppivien on turvallisempaa hypätä. Tästä sain idean aukeavaan kirjaan, joka sopii hyvin Sastamalaan, sillä se on Suomen kirjapääkaupunki, Korsimo kuvailee.

Kilpailuun saapui 24 kilpailutyötä, joista esiraati karsi neljä jatkoon menevää ehdotusta. Voittajatyön neljän finalistin joukosta valitsivat sastamalalaiset oppilaskunnat sekä nuorisovaltuusto. Voittaja julkistettiin 24.9.2021.

Voitto tuli Korsimolle yllätyksenä.

Voitto tuntuu mahtavalta, sillä tämä on ensimmäinen suunnittelukilpailu, johon olen koskaan osallistunut. Koin työni onnistuneeksi, mutta olin yllättynyt jo päästessäni neljän parhaan työn joukkoon.

Yhteistyö Kaalisaaren hyppytornin ympärillä sai alkunsa, kun Sastamalan kaupunki ehdotti TAMKille opiskelijayhteistyötä. TAMKin rakennuskoulutuksen tiiminvetäjä Minna Nyström-Järvisen ehdotuksesta järjestettiin kesällä suunnittelukilpailu, joka mahdollisti opiskelijoille myös kesäopintojen suorittamisen.

Kilpailutöiden taso yllätti, arviointi oli anonyymia

Kilpailun esiraatiin kuuluivat Sastamalan kaupunki, nuorisovaltuusto, Kaalisaaren suojelemiseksi perustettu Kalssu ry ja TAMK. Sastamalan kaupungin yritysasiantuntija Teresa Vidfeltin mukaan kilpailuun lähetetyt työt olivat upeita. Kilpailun kautta Sastamala sai positiivista huomiota, ja monet nuoret tutustuivat kaupunkiin ensimmäistä kertaa.

Esiraati valitsi Sastamalan nuorisovaltuustoille neljä finalistia, joista he päättivät omaksi suosikikseen niukalla enemmistöllä Ida Korsimon laatiman ehdotuksen ”Niemennokka – Niekku”.

Nyström-Järvinen kuului kilpailun esiraatiin.

Kuvassa vasemmalta: Faabeli, jaettu 2. sija, Veetu Varala, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Talvi Kugge, Tampereen yliopisto; Niekku-Niemennokka, 1. palkinto, Ida Korsimo, Tampereen ammattikorkeakoulu; Kaisla, lunastus Veera Rintala, Tampereen ammattikorkeakoulu; Uppo, lunastus, Veera Saastamoinen, Tampereen yliopisto. Kuvasta puuttuu Periscope, jaettu 2. palkinto, Aki Sahrman, Oulun yliopisto. (Kuva: Mikko Joona)

Koska arviointi oli anonyymia ja tehtiin ryhmätyönä, en tiennyt lainkaan, minkä korkeakoulun opiskelijat olivat kunkin nimimerkin takana. Kilpailutöiden näkemyksellisyys, eläytyminen suunnittelutehtävän haasteisiin ja visuaalinen näyttävyys olivat huikean hienoja sekä finaalitöissä että useissa muissa, finaalin ulkopuolelle jääneissä ehdotuksissa, kertoo Nyström-Järvinen.

Opettajan tuntemukset olivat luonnollisesti huikeat siinä vaiheessa, kun nuorisovaltuuston arviointi oli valmis, ja tekijät usean palkitun nimimerkin takaa paljastuivat omiksi tai Tampereen yliopiston opiskelijoiksi.

Olin myös erittäin tyytyväinen siitä, että kilpailu kiinnosti kautta Suomen kaikkia arkkitehtuurin opetusta antavia ammattikorkeakouluja ja yliopistoja, ja osallistujia oli niistä kaikista.

Teksti: Arja Hautala

Pääkuva: alkuperäinen kuva Reijo Keskikiikoinen