TAMKin laatujärjestelmä auditoidaan – työelämäyhteys ja vaikuttavuus korostuvat

Julkaistu 10.11.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Auditointikeskustelussa joukko ihmisiä
TAMKin ja Karvin yhteisen auditointi-infon keskustelussa (vas.) Tapio Kujala, Karl Holm, Turo Kilpeläinen, Mikko Naukkarinen, Päivi Karttunen ja Piia Tienhaara. Kuva: Laura Partanen.
Kahden viikon kuluttua Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) tulee auditointivierailulle Tampereen ammattikorkeakouluun. Miten TAMK ylläpitää ja kehittää toimintansa laatua? Miten varmistetaan opiskelijalähtöisyys, tiivis työelämäyhteys ja toiminnan vaikuttavuus? Muun muassa näitä kysymyksiä auditoinnissa tarkastellaan.

Mikä auditointi on?

Auditointi on osa kansallista korkeakoulujen laadunvarmistusta. Siinä arvioidaan laatujärjestelmän tarkoituksenmukaisuutta, toimivuutta ja vaikuttavuutta. Tarkastelun kohteena ovat menettelytavat, joilla TAMK pitää yllä ja kehittää toimintansa laatua. Auditointi on kehittävä – se tarjoaa mahdollisuuden vahvuuksien tunnistamiseen ja uuden oppimiseen.

Auditoinnista pääsee läpi ja korkeakoulu saa laatuleimalleen jatkoa, kun arviointitulos on tasolla "hyvä". Päästäkseen tulokseen ’erinomainen’ pitää pystyä osoittamaan pitkäjänteistä kehittämistä laadunhallinnassa ja systematiikkaa hyvien käytänteiden takana. ’Excellence’-laatuleimaehdokkaaksi korkeakoulu voi päästä, jos se läpäisee ainakin yhden arviointialueen arvosanalla ’erinomainen’.

TAMKin henkilöstölle ja opiskelijoille järjestetyssä ennakkoinfossa 1.11. auditointiryhmän edustajat kertoivat, mitä auditointivierailulla 24.–25.11. tapahtuu ja miksi. Keskusteluissa ilmeni, että auditointi tehdään TAMKin lähtökohdista ja TAMKin hyväksi. Vierailun aikana haastatellaan laaja joukko henkilöstöä, opiskelijoita ja sidosryhmien edustajia.

Mikä taho auditoinnin takana on?

Auditoinnin toteuttaa Koulutuksen kansallisen arviointikeskuksen, Karvin, nimittämä viisihenkinen auditointiryhmä. Ryhmässä on vankkaa osaamista niin korkeakouluista kuin yrityselämästä. Ryhmä raportoi havainnoistaan Karvin arviointijaostolle, joka tekee päätöksensä auditoinnin läpäisystä helmikuussa 2022.

Mitkä tahot ovat auditoinnin kohteena ja miten auditoitavat kohteet valitaan?

Auditoinnin kohteet on määritetty Karvin auditointikäsikirjassa (Karvi 2019). Auditoinnissa tarkastellaan menettelytapoja liittyen koulutukseen, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan, taiteelliseen toimintaan, laatujärjestelmään ja henkilöstön osaamiseen ja hyvinvointiin. Mukana on myös korkeakoulun itse valitsema auditointikohde. TAMKilla se on Tampereen korkeakouluyhteisön yhteisten palvelujen laadunhallinta.

Uutena elementtinä auditoinnissa on vertaisoppiminen, jonka TAMK toteutti kansainvälisen strategisen kumppaninsa kanssa (ks. Vaikuttavuutta TAMKista! -blogi).

Miksi auditointia tehdään ja mitä hyötyä ammattikorkeakoululle siitä on?

Auditointien avulla varmistetaan, että korkeakoulujen laatutyö vastaa eurooppalaisia laadunvarmistuksen periaatteita (ks. ESG 2015). Niiden avulla rohkaistaan korkeakouluja kansainvälisyyteen, kokeiluihin ja luovaan ilmapiiriin sekä kerrytetään avointa ja läpinäkyvää tietoa suomalaisten korkeakoulujen laatutyöstä.

TAMKin näkökulmasta auditointi tarjoaa loistavan tilaisuuden kehittymiseen ja vahvuuksien tunnistamiseen. Auditointiryhmän puheenjohtaja, LAB-ammattikorkeakoulun rehtori Turo Kilpeläinen totesi TAMK-vierailulla:

– Katsomme TAMKia ulkopuolisin silmin: mikä toimii ja mitä voisi tehdä vielä paremmin. Olemme kiinnostuneita käytänteistä ja niiden vaikuttavuudesta, sekä erityisesti siitä, miten hyviin käytänteisiin on päästy.

Useaan kertaan itsekin auditoijana toiminut TAMKin vararehtori Päivi Karttunen näkee auditoinnin hyödyt:

– Edellisen auditoinnin jälkeen on TAMKissa ja toimintaympäristössämme tapahtunut valtavan paljon muutoksia, ja se on edellyttänyt meiltä jatkuvaa kehittämistä. Se palaute, jota saamme ulkopuolisilta arvioijilta, on äärimmäisen arvokasta.

TAMKin palvelujohtaja Mikko Naukkarinen oli samoilla linjoilla. Ellemme osallistu ”isoihin kisoihin”, emme koskaan saa tietää, missä olemme kansallisella tai kansainvälisellä tasolla.

Kuinka usein auditointi tehdään?

Korkeakoulujen laatujärjestelmät auditoidaan säännöllisesti kuuden vuoden välein. Nyt on käynnissä kolmas auditointikierros, joten TAMKilla on jo pari kierrosta takana. Edellisen auditoinnin toteutti kansainvälinen auditointiryhmä, jolta saatiin hyviä huomioita kehittämisen tueksi.

Millaisia asioita auditoinnissa otetaan huomioon?

– Uutta tällä kierroksella on erityisesti opiskelijan nostaminen keskiöön ja toiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus, totesi ennakkoinfotilaisuudessa Karvin projektipäällikkö, arviointineuvos Karl Holm

TAMKissa opiskelijalähtöisyys ja vaikuttavuus ovat toiminnan lähtökohtina. TAMKissa   vaikuttavuutta aikaansaadaan koulutuksen ja tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) tuloksena ja palvelujen tuella (ks. TAMKin laatukäsikirja). Tärkeää on tiivis ja monialainen työelämäyhteistyö sekä tarpeista lähtevä ja niitä ennakoiva kehittäminen. Työelämäkorkeakouluna teemme työtä yhteiskunnan parhaaksi yhdessä kumppaniemme kanssa.

Laatukuva
TAMKissa vaikuttavuus on toiminnan lähtökohtana.