TADAM – verkkomateriaalia ja tutkimusta tekoälyn lukutaitoihin ja disinformaatioon

Julkaistu 14.2.2024
TADAM
TADAM-hankkeessa yhdeksän eurooppalaista kumppania haluavat lisätä tietoisuutta tekoälyn ja algoritmien vaikutuksista tiedotusvälineissä.

Uuden Creative Europe -projektin TADAM “Tools and Awareness on Disinformation, Algorithms and Media” (2024-2025) lähtökohtana on ollut tekoälyn lukutaitoja kartuttavien oppimateriaalien puute mediakasvatuksen kentällä. Hankkeessa tarkastellaan pedagogisia haasteita, kootaan hyviä käytänteitä sekä suunnitellaan yhdessä mediakasvatusta aihealueella ja toteutetaan arvioivaa tutkimusta. Tavoitteena on avoin verkko-oppimateriaali (Online Lab), johon kootaan hankkeen aikana rakentuneet sisällöt ja käytännöt.

TADAM-hankkeessa on mukana yhdeksän yhteistyökumppania journalismin, mediakasvatuksen ja niiden tutkimuksen kentiltä järjestöinä ja yliopistoina. Koordinaattorina toimii mediakasvatuksen keskus Media Animation Belgiasta. Tampereen yliopistossa Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta (ITC) johtaa viestinnän ja jalkautuksen työpakettia, joka sisältää myös hankkeen tieteelliset tulokset.

Kontaktit: Sirkku Kotilainen, professori, sirkku.kotilainen [at] tuni.fi Tuulikki Ala-Mettälä, postdoc tutkija, tuulikki.alamettala [at] tuni.fi

Lisää hankkeesta Media Animation: https://media-animation.be/TADAM-9-partenaires-europeens-veulent-eveiller-a-l-impact-de-l-IA-et-des.html

Hankkeessa mukana:
Média Animation (Belgium),
Catholic University of Louvain (Belgium),
University of Florence (Italy),
Tampere Univeristy (Finland),
Paul Valéry University of Montpelier ( France)
Karpos, the center for education and Intercultural communication (Greece)
lCS, Institute of Communication Studies (Macedonia),
IFJ – the International Federation of Journalists
IAME, the International Media Education Association

TADAM on Euroopan unionin Luova Eurooppa -ohjelman osarahoittama hanke.

Media Animation logo