Suomen suurin 3D-tulostettu veistos syntyi taiteilija Janne Hokkasen ja TAMKin yhteistyönä

Julkaistu 14.12.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuvassa käpyä esittäviä siipipaltteita
Kuva: Kuvassa pieni osa 11 metriä pitkästä teoksesta, joka sijaitsee Sammon uuden koulun ruokasalissa. Taideteoksen virallinen julkistaminen tapahtuu koulun taideohjelman avajaisten yhteydessä vuoden 2023 puolella. Kuva: Saara Lehtonen.
Mitä tapahtuu, kun taide kohtaa uusimman teknologian? Parhaimmillaan näyttävää ja aikakautensa trendejä heijastelevia taideteoksia, jotka hurmaavat monin tavoin.

Tampereen ammattikorkeakoulun ja taiteilija Janne Hokkasen yhteistyönä toteutettu 3D-veistos on vertaansa vailla. Näyttävän, 11 metriä pitkän taideteoksen aiheena on harmaalepän käpy. Hokkasen taiteen taustalla on yleisesti sanoma, jonka mukaan ihmisten tulisi pystyä kehittämään uusiutunut ja sivistynyt kieli toistemme empaattiseen kohtaamiseen ja luonnon arvostukseen.

– Tarkkailen luontoa välillä hyvin pikkutarkasti läheltä. Eräänä päivänä tutkin harmaalepän "käpyä" eli hedelmää. Sen mielenkiintoiset muodot kiehtoivat mieltä ja luonnostelin, miltä noin sentin korkuinen tummanruskea käpymäinen hedelmä voisi näyttää isommassa koossa.

Kuvassa iloinen mies, Janne Hokkanen
Taiteilija Janne Hokkanen ja taustalla pilkistää hänen 3D-taideteoksensa. Kuva: Saara Lehtonen

Opiskelijoille kattavaa prosessiosaamista robotiikasta

Kävyn osat tulostettiin Tampereen ammattikorkeakoulun isolla 3D-tulostimella, joita on vain muutama Suomessa. Projektipäällikkö Tero Haapakosken mukaan merkittävää projektissa oli se, että ammattikorkeakoulun opiskelijoille kertyi kattavasti prosessiosaamista TAMKin Teollisuusteknologian oppimisympäristö FieldLabissa.

– Opiskelijat kerryttivät projektissa kattavasti 3D-kuvausosaamista, parametriosaamista sekä robotiikkaosaamista teoksen osien tulostusta suunniteltaessa ja toteutettaessa. Myös meille opettajillekin TAMKissa tämä oli hieno oppimisprosessi 3D-tulostukseen liittyen, pohtii Haapakoski.

Kävyn osat tulostettiin UPM:n biokomposiitista. Hokkaselle 3D-tulostus ei ollut entuudestaan tuttua.

– Oli silmiä avartavaa olla mukana prosessissa näin monitahoisesti. Opettelin myös käyttämään Meshmixer-ohjelmaa, kun korjailimme kävyn siipipaltteiden muotoja sopimaan 3D-tulostamiseen, Hokkanen kertoo.

Mies nojaa seinää vasten
Projektipäällikkö Tero Haapakosken mukaan yhteistyöprojekti toi uutta osaamista niin henkilöstölle kuin opiskelijoillekin.

Testauksesta muotojen suunnitteluun

TAMKin ja taiteilijan yhteisprojekti alkoi vuonna 2020. Pieni opiskelijajoukko alkoi kesäharjoitteluna kartoittaa 3D-tulostimen parametrejä ja käytettävää suutinkokoa. Seuraavana kesänä opiskelijoiden harjoittelussa optimoitiin taideteoksen tulostamiseen sopivia muotoja. Teoksen suunnittelu alkoi syksyllä 2019 ja fyysisesti taideteos valmistui toukokuun - marraskuun 2022 välillä Taidekeskus Mältinrannassa. Teos koostui yhteensä 210 "kävyn" osasta.

– Työstin koko teoksen valmiiksi lopulta Juha Saarion avustuksella Tampereen Taiteilijaseuran Taidekeskus Mältinrannan metallitilassa ja monumenttiateljeessa. Kuvataiteilija Sanna Kauppinen auttoi myös teosten viimeistelyssä eli maalaamisessa helmiäismaalein.

Teoksella on pituutta 11 metriä ja korkeimmalta kohdalta yksi hedelmistä on yli kaksi metriä korkea. Taideteos sijaitsee Sammon uuden koulun ruokasalissa. Taideteoksen virallinen julkistaminen tapahtuu koulun taideohjelman avajaisten yhteydessä vuoden 2023 puolella.

Lisätietoa

Projektipäällikkö Tero Haapakoski, Teollisuusteknologia, Tampereen ammattikorkeakoulu, tero.haapakoski [at] tuni.fi (tero[dot]haapakoski[at]tuni[dot]fi), p. 050 5670153

Taiteilija Janne Hokkanen, jmshokkanen [at] gmail.com (jmshokkanen[at]gmail[dot]com)

Teksti: Kukka-Maaria Korko