Suomalainen tutkimus osoittaa ensi kerran aivovaltimoiden veritulpissa suusta peräisin olevia bakteereja

Julkaistu 23.5.2019
hammaslääkärin vastaanottotuoli
Tampereen yliopiston tutkijat ovat ensimmäistä kertaa osoittaneet, että aivohalvauspotilaiden aivoveritulppanäytteissä on suusta peräisin olevien bakteerien DNA:ta. Tutkimus on julkaistu amerikkalaisessa Journal of American Heart Association -lehdessä.

Tutkimuksessa käytettiin hyväksi aivoveritulppien imunäytteitä, joita toimenpideradiologit olivat poistaneet 75:ltä aivohalvauspotilaalta osana normaaleja kiireellisiä hoitotoimenpiteitä. Imunäytteet tutkittiin bakteerien geenimonistusmenetelmällä, jossa 79 prosentissa imunäytteistä voitiin osoittaa suusta peräisin olevien bakteerien DNA:ta.

Tutkimus on osa Tampereelta johdetun sydän- ja verisuonitautien tutkimusryhmän tutkimushanketta, jossa on jo 10 vuoden ajan pyritty selvittämään bakteeritulehduksen merkitystä sydän- ja verisuonitautien kehittymisessä ja veritulpan muodostumisessa. Tutkimusryhmä on aiemmin osoittanut, että samoja suuperäisiä bakteereja voidaan löytää sydänäkkikuolemaan menehtyneiden sepelvaltimoiden ahtaumista, sydäninfarktipotilaiden sepelvaltimoveritulppien imunäytteistä, revenneistä aivovaltimon pullistumista ja alaraajojen valtimonkovettumistautia sairastavien potilaiden valtimoihin tulleiden veritulppien imunäytteistä.

Aivovaltimoiden veritulppa on syynä valtaosaan (87 prosenttiin) aivohalvauksista.  Suurin osa aivovaltimoiden veritulpista on peräisin ahtautuneista kaulavaltimoista, joissa muodostuneet veritulpat ajautuvat aivoverenkiertoon tukkien sen.

Tutkimuksessa todettiin, että aivovaltimoiden veritulpista löytyi saman potilaan normaaliin verinäytteeseen verrattuna moninkertainen määrä tavallisen suuontelon bakteerin –  streptokokin DNA:ta. Kyseinen bakteeri on suussa harmiton, mutta kun se pääsee verenkiertoon, se aiheuttaa muun muassa sydänläppien tulehduksia. Kyseisellä bakteerilla on kyky tarttua verihiutaleisiin ja näin lisätä tulppautumistaipumusta.

Tutkimus kertoo siitä, että suun terveydellä ja hyvällä hampaiden hoidolla on nykyistä tietämystä paljon suurempi merkitys ihmisten terveydelle ja että hoitamattomat hammastulehdukset voivat aiheuttaa vakavia terveyshaittoja tai jopa kuoleman.

Lisätietoja:
Olli Patrakka, lääket. yo. (artikkelin 1. kirjoittaja) +358 40 545 4228