Sampsa Pursiainen sai Suomen Akatemialta rahoitusta tutkatomografian suurteholaskentaan

Julkaistu 18.12.2023
Professori Sampsa Pursiainen
Sampsa Pursiainen työskentelee sovelletun matematiikan professorina Tampereen yliopistossa. Kuva: Antti Yrjönen.
Suomen Akatemia rahoittaa 14 suurteholaskennan kansainvälisen yhteistyön tutkimushanketta. Sampsa Pursiaisen saama rahoitus kohdistuu supertietokoneella tehtävään suurteholaskentaan kokeellisessa tutkimuksessa asteroidi 65803 Didymosin tutkatomografiaa varten. Rahoituskauden 2024–2026 hankkeille myönnettiin yhteensä lähes 7,2 miljoonaa euroa.

Suomen Akatemian myöntämä rahoitus vahvistaa eurooppalaisen EuroHPC (European High-Performance Computing) -suurteholaskennan resurssien ja LUMI supertietokoneen hyödyntämistä lippulaivojen aihealueiden tieteelliseen tutkimukseen. Tavoitteena on tätä kautta tukea monipuolisen tulevaisuuden laskentaekosysteemin kehittymistä ja siihen liittyvän osaamisen laajentamista sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

Rahoitetut hankkeet kohdistuvat erityisesti laskennalliseen tieteeseen ja laskennalliseen data-analyysiin. Suurteholaskennan erillisrahoitus pohjautuu Suomen strategisiin kansainvälisiin yhteistyökumppanuuksiin yhdysvaltalaisten ja japanilaisten osapuolten kanssa muun muassa digitalisaation, tekoälyn, kestävän kehityksen ja vihreän talouden aloilla. Kumppanuuksien tavoitteena on kehittää kansainvälistä huippututkimusta ja uusia teknologioita sekä edistää työllisyyttä ja kilpailukykyä.

Tutkaileva tutkimus Dimorphosin - asteroidi 65803 Didymosin kuun - tutkatomografiaa varten

Tampereen yliopistosta rahoitusta tutkimushankkeelleen sai professori Sampsa Pursiainen informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta. Rahoitus myönnettiin supertietokoneella tehtävään suurteholaskentaan. Pursiaisen tutkimushankkeen saama rahoitus on 351 631 €.

ESA:n tuleva HERA-lento kaksoisasteroidille 65803 Didymos sisältää tutkatomografiakokeen, joka toteutetaan Juventas CubeSatin Juventas Radar (JuRa) -instrumentilla. Hankkeen tavoitteena on validoida JuRan kokoaaltoinversio-menetelmät ennen kuin HERA kohtaa 65803 Didymosin vuonna 2027. Tärkeä osa projektia keskittyy suurteholaskentaan, sillä JuRan melko korkea halkaisijan ja aallonpituuden välinen suhde edellyttää, että laitteistoalustana käytetään johtavaa supertietokonetta, kuten EuroHPC-yhteisyrityksen LUMIa.

– JuRa-työryhmän maailmankuulujen asiantuntijoiden kanssa tutkimusryhmä pystyy suorittamaan numeerisia simulaatioita oikealla DWR-alueella, valmistamaan erittäin tarkkoja asteroidien analogimalleja ja mittaamaan niille kokeellista mikroaaltodataa. Nämä näkökohdat yhdistyvät kokeellisessa tutkimuksessa, jossa saadaan tärkeää tietoa JuRa-kokeen toteutettavuudesta, kertoo Pursiainen rahoitushakemuksessaan.

Lue lisää Suomen Akatemian rahoituksesta kansainväliselle tutkimusyhteistyölle suurteholaskennassa.