Oma 5G-testiverkko mahdollistaa pilotit

Julkaistu 23.1.2020
Hervannan kampusta
Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella tutkijat, opiskelijat ja yritykset pääsevät nyt kokeilemaan 5G-ideoitaan omassa testiverkossa. Osana Business Finlandin rahoittamaa 5G-FORCE-hanketta rakennettu verkko on toteutettu yhteistyössä Nokian kanssa.

– Hervannan 5G-testiverkko ei periaatteessa eroa kaupallisesta 5G-verkosta, mutta koska kyseessä on avoin, kontrolloitu testiympäristö, meillä on verkon suhteen vapaat kädet toimia, tutkijatohtori Joonas Säe informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta kertoo.

5G on ihmisille tuttua jo puhelinliikkeiden mainoksista, mutta testiverkon kohdalla kyseessä ovat henkilökohtaisen kommunikaation sijaan teolliset sovellukset. Testiverkon avulla on tarkoitus edistää alan tutkimusta sekä yhteistyöyritysten tuotekehitystä ja pilotointia.

– Tällainen testiverkko on hyvä kokeilukenttä yrityksille, joiden pääbisnes ei ole tietoliikenteessä, mutta joille on tärkeää olla kehityksen kärjessä mukana. Tällainen teollisuuden haara on esimerkiksi autoteollisuus, Säe sanoo.

Teollisuudessa on 5G-osaamiselle suurta kysyntää, koska verkon nopeuden ja suorituskyvyn ansiosta voidaan vähitellen siirtyä langallisista yhteyksistä langattomiin. Tämä mahdollistaa esimerkiksi vapaasti liikkuvat robotit ja älykkäät työkoneet. Kun laitteet toimivat langattomien yhteyksien varassa, muutokset ja toiminnan kehittämien nopeutuvat ja helpottuvat.

– 5G alkaa jo olla langallisten yhteyksien tasolla, joten sen yli voidaan testata kriittisiäkin toimintoja.

Hervannan testiverkon kaltaisia 5G-verkkoja on osana 5G-FORCE-hanketta rakennettu muihinkin yliopistoihin, kuten esimerkiksi Oulun yliopistoon ja Aalto-yliopistoon Otaniemeen. Yrityksille se on kätevää, sillä ne voivat halutessaan toimia samaan aikaan useassa paikassa.

Yhteyksiä älykkäille koneille

Verkkoa tullaan Hervannassa käyttämään Business Finlandin rahoittamassa 5G-VIIMA -projektissa, jossa testataan muun muassa verkon hyödyntämistä eri toimijoiden tuotteissa ja palveluissa, kuten älykkäissä koneissa. Projektissa pyritään luomaan ja kokeilemaan ratkaisuja, jotka tuovat todellista arvoa teollisessa käytössä. Hervannassa tutkijoilla on oma älykkäiden koneiden testausalue.

– Verkon varmuus ja nopeus ovat ratkaisevan tärkeitä tällaisessa älykkäiden työkoneiden kehityksessä. Kun kyse on suurista koneista, ne pitää pystyä pitämään tarkasti hallinnassa.

Uusi 5G-testiverkko avittaa myös yliopiston yritysyhteistyötä. Tutkijoiden lisäksi myös opiskelijoille saattaa olla luvassa kiinnostavia aiheita ja mahdollisuuksia.

– Meillä on sekä 4G- että 5G-verkot, mikä tarjoaa tulevaisuudessa herkullisen tilanteen esimerkiksi erilaisille vertailuille, Joonas Säe kertoo.

Lisätiedot Hervannan 5G-testiverkosta:
Tutkijatohtori Joonas Säe, Tampereen yliopisto, puh. 050 323 1108, joonas.sae [at] tuni.fi

Professori Mikko Valkama, Tampereen yliopisto, puh. 040 849 0756, mikko.valkama [at] tuni.fi (mikko[dot]valkama[at]tuni[dot]fi)

Teksti: Sanna Kähkönen
Kuva: Konsta Leppänen