Koronakevään hyvä työ näkyy huikeissa opintopistemäärissä

Julkaistu 26.6.2020
Opiskelu
Tampereen yliopistossa suoritettiin huhti-toukokuun aikana yli 35 000 opintopistettä enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Luku on selvästi suurempi kuin muissa yliopistoissa. Selittäviä tekijöitä onnistumiselle on useita, joista yksi on sujuva siirtyminen etäopetukseen.

Opetushallinnon tilastopalvelu Vipusen mukaan opiskelijat ovat suorittaneet ahkerasti opintopisteitä monessa yliopistossa. Tampereen yliopisto erottuu tilastossa kuitenkin selvästi edukseen. Huhti-toukokuussa meillä on saatettu loppuun paljon tutkintoja, jätetty graduja, diplomitöitä ja kandidaatintöitä sekä suoritettu ahkerasti normaaleja opintoja.

Tietoasiantuntija Elisa Rantasen mukaan Tampereen yliopiston tilastot ovat luotettavia ja vuosien 2019 ja 2020 tiedot ovat vertailukelpoiset.

Koulutus ja oppiminen -yksikön johtaja Jukka Mäkinen näkee opintopistemäärien suureen nousuun useita selittäviä tekijöitä.

Opintotietojärjestelmät ovat kesän poissa käytöstä järjestelmäuudistuksen vuoksi. Kaikki mahdolliset suoritukset on siksi kirjattu rekisteriin touko-kesäkuun aikana.

Sisu-opintotietojärjestelmä otetaan kesällä käyttöön Tampereen lisäksi myös LUT-yliopistossa, jonka opintopistemäärä on myös noussut huhti-toukokuun aikana.

Merkittävä tekijä onnistumiseen on myös se, että koronakevät on ollut hyvää aikaa saada opintoja intensiivisesti eteenpäin. Opiskelijat ovat pystyneet keskittymään opintoihin työ- ja harjoittelupaikkojen peruuntumisen takia.

Siirtyminen etäopetukseen ei kangistanut

Maaliskuussa neljännen periodin alussa siirryttiin koronavirustilanteen takia etäopetukseen. Valmius etätyöhön ja -opintoihin siirtymiseen oli erinomainen ja ilmapiiri muutosta kohtaan myönteinen.

Meillä on tuettu opettajia, ja he ovat ottaneet aktiivisesti tukea vastaan. Esimerkiksi kevään digipedatunnit olivat suosittuja. Opettajat ovat myös järjestäneet vaihtoehtoisia suoritustapoja, jolloin tenttejä ei ole jouduttu siirtämään eteenpäin. Hatunnosto opettajille, että he ovat ottaneet haasteen näin hyvin vastaan. Myös tukipalveluilla on ollut kyky nopeaan rytmin muutokseen, kiittelee Mäkinen.

Kiitos onnistumisesta kuuluu kaikille, myös opiskelijoille!

Pitkän ajan tilannekuva opintosuoritusten määrästä selviää syksyllä, kun kaikki kevätlukukauden ja kesän opintosuoritukset on rekisteröity kaikissa yliopistoissa. Mahdollisuuksia uusien opintopisteiden suorittamiseen on myös kesällä, sillä kesäopetustarjontaa on huomattavasti laajennettu.

Lisätiedot:
Jukka Mäkinen