Joka viides maisteritasoinen tutkinto suoritetaan ammattikorkeakoulussa – YAMK-tutkinto täyttää 20 vuotta

Julkaistu 4.4.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Katja Hakkarainen_opiskelijatarina
Katja Hakkarainen suoritti sosionomin ylemmän AMK-tutkinnon TAMKissa vuonna 2019.
Ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja suoritettiin vuonna 2021 yhteensä 4364. Yliopistoissa suoritettuihin maisterin tutkintoihin suhteutettuna useampi kuin joka viides Suomessa suoritettava ylempi korkeakoulututkinto on YAMK-tutkinto. YAMK-tutkinnot tunnetaan työmarkkinoilla jo kohtalaisesi, mutta nimike aiheuttaa epäselvyyttä.

Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen määrä on lähes kolminkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2002 kokeiluluvalla käynnistynyt YAMK on vakiinnuttanut paikkansa ammatillista osaamista ja työelämää kehittävänä jatkotutkintona. YAMK-tutkintoja on suoritettu koko maassa yli 30 000. Tampereen ammattikorkeakoulussa YAMK-tutkinnon suorittaneita on tähän mennessä yhteensä 2732.

Johtamiseen ja esimiestyöhön keskittyvät ylemmät tutkinto-ohjelmamme ovat säilyttäneet kiinnostavuutensa vuodesta toiseen. Tarjontamme on myös varsin monipuolinen: tänä vuonna TAMKiin on voinut hakeutua 30 eri hakukohteeseen suorittamaan maisteritasoisia opintoja, sanoo Jatkuvan oppimisen päällikkö Lea Yli-Koivisto.

Maisteri-nimike selkiyttäisi tilanteen

YAMK-tutkinnot tunnetaan työmarkkinoilla jo kohtalaisesi, mutta nimike aiheuttaa epäselvyyttä. Tilanne selkiytyisi ottamalla käyttöön maisterin tutkintonimike.

– Muissa Euroopan maissa ammattikorkeakoulujen ylemmät tutkinnot ovat jo nimeltäänkin maisterin tutkintoja ja suomalaisetkin tutkinnot ovat englanniksi master-tutkintoja. Meille on vaan jätetty tällainen nurkkakuntainen tapa. Maisterin tutkintonimike kertoisi selvästi, että kyseessä on yliopistojen maisterintutkintoon rinnastettava ylempi korkeakoulututkinto, kertoo Arenen toiminnanjohtaja Ida Mielityinen.

Maisterin tutkintonimikkeen käyttöönotto olisi myös tasa-arvoteko. YAMK-tutkinnon suorittajat ovat yliopistomaistereita useammin perheistä, joissa kummallakaan vanhemmalla ei ole korkea-asteen tutkintoa. Ammattikorkeakouluista alueet myös saavat varmemmin osaajansa, sillä YAMK-tutkinnon suorittaneet työllistyvät hyvin opiskelumaakuntiinsa. Näin he helpottavat koko Suomen osaajapulaa.

Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen synnystä 20 vuotta

Ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja koskeva kokeilulaki tuli voimaan vuoden 2002 alussa. Pysyvästi YAMK-tutkinnot vakinaistettiin vuonna 2005.

Tampereen ammattikorkeakoulu oli ensimmäisten ammattikorkeakoulujen joukossa lanseeraamalla YAMK-koulutusohjelman Pk-sektorin yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen, jonka fokus oli silloin voimakkaasti kasvanut sähköinen liiketoimintaosaaminen. Suomen ensimmäiset "YAMK-tradenomit" valmistuivat TAMKista keväällä 2004.

Lea Yli-Koiviston mukaan ylemmillä AMK-tutkinnoilla pystytään vastaamaan ketterästi työelämän tarpeisiin.

– Tänä vuonna alkoi TAMKissa kuntoutusalan osaamista vahvistava Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma. Kansainvälisiä, ja myös suomalaisia, opiskelijoita ajatellen on kasvatettu englanninkielisten maisteriohjelmien tarjontaa. Tulevan syksyn uutuus on sosiaalialan Community Work and Multicultural Development -master-ohjelma.

Ennakointitietojen mukaan ammattikorkeakoulujen ylempi tutkinto tuottaa juuri sitä osaamista, mitä työmarkkinat haluavat, ja tähän kysyntään on Arenen mielestä vastattava.

– Tärkeintä olisi ymmärtää, että korkeakoulujärjestelmän tulee palvella yhteiskuntaa eikä toisinpäin, toteaa Ida Mielityinen.

Valmistuneet tyytyväisiä tutkintoonsa

Viime vuonna opinnot aloitti yli 8000 uutta ylemmän AMK-tutkinnon suorittajaa, joten määrä kasvaa nopeasti. Tutkintoon valmistuneet ovat myös tyytyväisiä tutkintoonsa. Uusimman ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyn mukaan 85 prosenttia valmistuneista ilmoitti olevansa tyytyväisiä tutkintoon.

Arenen tarinagalleriassa on julkaistu kahden TAMKista valmistuneen YAMK-opiskelijan tarinat:

Mikael Diakhate, Teknologiaosaamisen johtaminen, insinöörin ylempi AMK-tutkinto

Katja Hakkarainen, sosionomin ylempi AMK-tutkinto

Arenen tilastokuva vuosina 2002-2022 suoritetuista ylemmistä ammattikorkeakoulututkinnoista.
Vuosina 2002–2022 on suoritettu yli 30 000 ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Graafi: Arene

Lisätietoa:

Tampereen ammattikorkeakoulu, Lea Yli-Koivisto, Jatkuvan oppimisen päällikkö, p. 050 560 3153, lea.yli-koivisto [at] tuni.fi

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene Ry, arene.fi

Ammattikorkeakoulujen YAMK-tarinoita Arenen galleriassa