Hyvinvoinnin pedagogiikan tutkimus laajenee lukioon – hanke kehittää myös opettajankoulutusta

SchoolWell-tutkimushanke on kehittänyt vuodesta 2022 lähtien kokonaisvaltaista hyvinvointia kouluissa. Nyt tutkimushanke laajenee myös lukion puolelle: Tampereen yliopiston normaalikoulun eli Norssin lukiossa on alkanut StudyWell-niminen pilottihanke, ja seitsemässä helsinkiläisessä koulussa matematiikkaan keskittyvä Matikkailo-hanke.
– Oppilaitoksista on tullut kiinnostusta ulottaa hyvinvointipedagogiikkaa myös lukiotasolle. Tampereen yliopiston normaalikoulun lukion kokeilussa opettajat kehittävät hyvinvointia tukevaa pedagogiikkaa lukion opetukseen yhdessä tutkijoiden kanssa tutkimusperustaisesti ja kokeilemalla hyvinvointia tukevia konkreettisia käytäntöjä osana normaalia opetusta, tutkimusjohtaja Tiina Soini-Ikonen sanoo.
Tavoitteena on, että hyvinvointipedagogiikka juurtuisi opetuksen arkeen.
– Nyt kyseessä on napakka interventio syksyn periodeille, mutta harjoittelukoulun opettajat ovat opettajankoulutuksen ydintoimijoita ja tavoitteena on lisätä paitsi heidän ymmärrystään hyvinvointia tukevasta pedagogiikasta, myös kehittää opettajankoulutusta laajemmin hyvinvointipedagogiikan suuntaan, Soini-Ikonen kertoo.
Kovatasoisessa lukiossa kehitetään vuorovaikutusta ja opiskelutaitoja
Tutkijat ovat käyneet StudyWell-kokeilun aikana Norssin lukion opettajien kanssa yhteistä dialogia lukion hyvinvoinnin haasteista. Norssin lukiossa opiskeluhyvinvoinnista huolehditaan, mutta opiskelu kovatasoisessa lukiossa voi olla lukiolaisille stressaavaa.
– Kun tuodaan motivoituneet, pärjäävät nuoret yhteen, yhtäkkiä ollaankin tilanteessa, jossa kaikki ovat kympin oppilaita. Lisäksi myös opettajat ovat erittäin kunnianhimoisia työssään. Se on hieno resurssi, mutta yhdistelmä voi tuottaa myös kuormitusta, Soini-Ikonen sanoo.
Hän kertoo, että Norssin lukiossa opettajat aikovat syksyn aikana kehittää opiskeluhyvinvointia kiinnittämällä huomiota vertaisvuorovaikutuksen laatuun ja yhteistoimintaan, opettajan ja opiskelijan vuorovaikutukseen sekä opiskelijoiden oppimiseen (oppimaan oppiminen ja opiskelutaidot).
SchoolWell-hankkeessa on luotu yhteensä 150 erilaista pedagogista käytäntöä tukemaan koulujen hyvinvointia.
– Norssin lukiolaiset pääsevät esimerkiksi kirjoittamaan kirjeen opettajalleen. Harjoitus vahvistaa opettajan ja opiskelijan myönteistä suhdetta ja auttaa opettajaa tutustumaan oppilaaseen yksilöllisesti, Soini-Ikonen kuvailee.
”Hyvä pedagogiikka on hyvinvointia tukevaa”
Myös opettajaopiskelijat pääsevät Norssin lukiossa syventymään hyvinvointipedagogiikkaan harjoittelunsa aikana osana StudyWell-kokeilua. Soini-Ikonen kuvaa, että harjoittelut ovat opettajaopiskelijoille hyvin merkityksellisiä ja myös vaativia. Hän toivoo, että harjoitteluissa voitaisiin avata ikkunaa hyvinvointipedagogiikkaan, joka tukee myös opettajan jaksamista.
– Toivottavasti saamme opettajaopiskelijat havahtumaan siihen, että voit olla kova matikan ope ja samalla taitava hyvinvointia tukevan oppimisen ohjaaja – sekin puoli kuuluu työhön, Soini-Ikonen sanoo.
Myös elokuun alussa voimaan tullut oppimisen tuen lakiuudistus korostaa ennaltaehkäisevää ja yhteisöllistä tukea. Soini-Ikonen kertoo, että hyvinvointipedagogiikka on linjassa oppimisen tuen uudistuksen kanssa.
– Oppimisen tuen uudistus voi vauhdittaa ajattelutavan muutosta sitä kohti, että hyvinvoinnin tukeminen ymmärretään opettajan perustyönä, osana laadukasta pedagogista toimintaa, Soini-Ikonen sanoo.
Hän täsmentääkin, että hyvinvointia tukevaa opettajuutta ei voi ajatella ylimääräisenä ekstrana.
– Opettajan ei tarvitse ryhtyä psykologiksi, vaan työn sisällä voidaan valita toimintatapoja, jotka tukevat hyvinvointia. Yhteistoiminnallisella, hyvin johdetulla opetuksella on selkeä vaikutus hyvinvointiin. Hyvä pedagogiikka on hyvinvointia tukevaa, Soini-Ikonen kertoo.
Hän painottaa, että tutkimusten mukaan hyvinvointi myös tarttuu.
– Kun opettajat voivat hyvin ja jaksavat, se heijastuu myös opiskelijoihin ja toisinpäin – opiskelijoiden hyvinvointi tukee opettajien jaksamista.
SchoolWell ja StudyWell
- Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin koulu -hanke (SchoolWell) on strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittama monitieteinen konsortio, jota koordinoi Helsingin yliopisto.
- StudyWell-projekti on SchoolWell-hankkeen spin-off.






