Helsingin ja Tampereen yliopistot käynnistävät teollisuuden innovaatioiden tohtoripolun

Julkaistu 2.11.2022
Tohtorinhattuja pitkässä rivissä.
Kaksi Suomen suurinta yliopistoa käynnistävät yhdessä yritysten ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön kanssa yhteisen tohtoripolun. Ensi vuoden alun pilotissa avautuu kahdeksan paikkaa pääosin yrityksissä työskenteleville väitöskirjatutkijoille. Toimintamalli pohjautuu Tampereen yliopiston ja Tamlink Oy:n luomaan DSII (Doctoral School of Industry Innovations) -tohtoripolkuun.

Tampereen yliopisto ja Tamlink Oy ovat toteuttaneet jo kahdeksan vuotta  DSII (Doctoral School of Industry Innovations) -tohtoripolkua. Pilotissa sen toimintamallia kehitetään ja laajennetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön kanssa.

Teollisuuden innovaatioiden tohtoripolun toimintamalli mahdollistaa uusimman tieteellisen tiedon hyödyntämisen teollisuudessa huomioiden tutkimustyön akateemiset vaatimukset. Kehittämällä yritysten ja akateemisen tutkimuksen välistä yhteistyötä paikataan suomalaisen teollisuuden osaamisvajetta ja parannetaan sen kilpailukykyä.

Toimintamallissa teollisuus tarjoaa tutkimusaiheet ja väitöskirjatutkijat työskentelevät pääosin yrityksissä. Kahdeksasta väitöskirjapolulle valittavasta tutkijasta puolet tulee Helsingin yliopistosta ja puolet Tampereen yliopistosta. Väitöskirjatutkijat tekevät yliopistonsa kanssa nelivuotisen työsopimuksen ja tekevät tutkimustaan oman yliopistonsa professorin ohjauksessa, mutta he saavat ohjausta myös aiheen antaneesta yrityksestä. Yritys osallistuu työn kustannuksiin, pääosan rahoituksesta tullessa Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä.

Uuden tutkimustiedon lisäksi tohtoripolku tuottaa teollisuuden tarpeisiin osaajia, joilla on kyky soveltaa tutkimustietoa liiketoimintalähtöisesti, hyvät vuorovaikutus- ja tiimityötaidot sekä vahvat ammatilliset verkostot. Tohtoripolkuun kuuluu kursseja molemmista yliopistoista sekä yrityskäyntejä.

Teollisuuden innovaatioiden tohtoripolku -pilotin teemana on ”big data sustainability”. Pilotissa haetaan ratkaisuja kestävään kehitykseen liittyviin globaaleihin haasteisiin hyödyntämällä luonnontieteitä ja ohjelmistosuunnittelua.

Uutta tietoa ja tutkimuksen hyödyntämistä

– Suomalaisten yritysten pitäisi huomattavasti nykyistä paremmin pystyä hyödyntämään korkeakoulujen väitöskirjatutkijoiden työpanosta ja osaamista. Tohtoriohjelmien tutkijoille tulisi vastaavasti pystyä tarjoamaan nykyistä monipuolisemmin erilaisia urapolkuja. Tutkijoiden joustavampi liikkuminen yliopistojen ja yritysten välillä turvaa sekä yritysten kasvumahdollisuuksia että yliopistojen työelämäyhteyksiä, sanoo Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön hallituksen puheenjohtaja Aaro Cantell.

– Tavoitteenamme on kehittää innovaatiotoimintaa ja yritysyhteistyötä, jotta monipuolinen ja korkeatasoinen tutkimustyömme on ratkaisemassa aikamme isoja ongelmia ja tukemassa kestävää kehitystä, myös teollisuuden osalta, sanoo dekaani Sasu Tarkoma Helsingin yliopistosta.

– Yhteistyössä Helsingin yliopiston ja Teknologiateollisuuden kanssa viedään testattu ja hyväksi havaittu toimintamalli seuraavalle tasolle. Suomalainen innovaatioekosysteemi voi ottaa isoja askelia eteenpäin tämän pilotin avulla, sanoo johtaja Pauli Kuosmanen Tampereen yliopistosta, korostaen tämän olevan vasta pilottivaihe tuleville suunnitelmille.

Pilotin budjetti on kokonaisuudessaan noin kolme miljoonaa euroa. Pilottivaihe kestää viisi vuotta.