Eteläafrikkalaisten delegaatioiden vierailu TAMKiin: Paljon opittavaa puolin ja toisin

Julkaistu 18.11.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Experiencing the music via vibrations on the Vibroakustic bean bag.
Musiikin aistimista värähtelevällä säkkityynyllä.
Tampereen ammattikorkeakoulu on yksi HERESA-hankkeen osallistujista. Hankkeen johtotason delegaatio Etelä-Afrikasta kutsuttiin vierailulle TAMKiin 1.—3.11. Samaan aikaan lyhyelle vierailulle saapui myös THENSA-delegaatio.

HERESA-hanke pyrkii auttamaan eteläafrikkalaisia teknillisiä yliopistoja uudistamaan opetus- ja oppimismenetelmiään. HERESA-hankkeeseen osallistuvat TAMKista Elina BothaJiri VilppolaJuha Lahtinen ja Ella Kallio.

THENSA-verkoston tavoitteena on vastata teknillisen koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan avulla YK:n kestävän kehityksen sekä Afrikka 2063 -ohjelman haasteisiin ja tavoitteisiin.

Kiinnostusta suomalaiseen koulutukseen

HERESA-delegaation vierailun taustalla on Etelä-Afrikan suuri kiinnostus suomalaiseen ammattikorkeakoulutasoiseen koulutukseen. Suurin kiinnostus kohdistuu opiskelijakeskeiseen pedagogiikkaan, osaamisperustaiseen oppimiseen, opetussuunnitelmiin sekä Proakatemian yrittäjyyskoulutukseen.

“Meillä ei ehkä ole kaikkia laitteita, mutta sovellamme näkemäämme omaan koulutukseemme sen mukaan, mikä sopii meille”, kommentoi Zwelijongile G. Baleni Walter Sisulun yliopistosta.

TAMKin sosiaali- ja terveysalan lehtori Elina Botha ja ammatillisen opettajakoulutuksen lehtori Jiri Vilppola suunnittelivat kolmepäiväisen vierailun.

“On hienoa löytää luovia ratkaisuja molempien maiden korkeakoulujen kohtaamiin ongelmiin. Etelä-Afrikka kohtaa nyt suuria haasteita, joita mekin todennäköisesti tulemme tulevaisuudessa näkemään. Voimme oppia paljon yhteistyöstä, jakamisesta ja resurssien täydestä hyödyntämisestä eteläafrikkalaisilta kulttuureilta”, kommentoi Botha.

Woman using the Somnox sleep robot.
Somnox-unirobottia testaamassa TAMKin laboratoriossa.

Vierailu sisälsi kierroksen TAMKin pääkampuksella sekä suomalaisen koulutusjärjestelmän esittelyn. Delegaatio tapasi TAMKin maanosatiimien vetäjiä, koulutusviennin päälliköitä sekä TAMKin rehtorit. Vieraille esiteltiin TAMKin oppimisympäristöjä, kuten tekniikan laboratorioita ja Sote Virtual Labia.

“Opimme paljon yhteistyöstämme ja vierailustamme TAMKiin. Seuraava askel on miettiä, mitä voimme toteuttaa omissa oppimisympäristöissämme”, kertoo professori Takalani Mashau Vendan yliopistosta.

Saadakseen kattavan kuvan suomalaisesta koulutuksesta delegaatio vieraili useissa oppilaitoksissa ja TAMKin osaamisyksiköissä, kuten TAMKin ammatillisessa opettajankoulutuksessa, Proakatemiassa, Teollisuusteknologian osaamisyksikössä, Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa Hervannassa sekä Tampereen yliopistolla.

“Pidän siitä, että TAMKin koulutus on avoin järjestelmä. Koulutusjärjestelmässä on luottamusta. Virtuaalisuus on varmasti jotakin, josta omat teknilliset yliopistomme voivat oppia. Voimme toteuttaa monia innovaatioita kotimaassamme”, toteaa Xena Cupido Cape Peninsulan teknillisestä yliopistosta.

Experiencing Finnish forest sounds via the Kelosound kelo wood product.
Suomalaisen metsän ääniä kokemassa Kelosoundin kautta.

HERESA-hanke päättyy vuonna 2023. TAMKin delegaatio tulee vierailemaan Etelä-Afrikassa hankkeen päätösvaiheessa. Samalla se on tilaisuus verrata käytäntöjä paikan päällä ja aloittaa uusia hankkeita.

“Yhteistyö jatkuu ja lisääntyy seuraavat 100 vuotta”, sanoo Elina Botha.

Teksti: Dimitra Panopoulou-Huovila & Riikka Mölkänen
Kuvat: Dimitra Panopoulou-Huovila