Ensimmäisessä yhteishaussa Tampereen yliopistoon yli 2000 hakemusta

Julkaistu 26.1.2021
Ensimmäisessä yhteishaussa yli 2000 hakemusta Tampereen yliopistoon
Kevään ensimmäisessä korkeakoulujen yhteishaussa Tampereen yliopistoon jätettiin yhteensä 2009 hakemusta. Eniten hakemuksia keräsivät Science and Engineering -ohjelman hakukohteet. Ensimmäisessä yhteishaussa haettiin myös teatterityön koulutukseen.

Englanninkielisiin kandidaattikoulutuksiin jätettiin 20.1. päättyneessä yhteishaussa yhteensä 1057 hakemusta. Hakemusmäärä nousi viime hakukierrokseen verrattuna 28 prosenttia.

Science and Engineering -ohjelman kaksi hakukohdetta keräsivät ennätykselliset 507 hakemusta: Computing and Electrical Engineering (291) ja Natural Sciences and Mathematics (216). Hakijoiden määrä lähes kaksinkertaistui.

Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnan varadekaani Esa Räsänen pitää onnistuneena ratkaisua jakaa ohjelma hakukohteisiin.

– Kansainvälisillä kandiohjelmilla luodaan pitkäjänteisesti tulevaisuuden osaamista. Ohjelmaa lähdettiin pari vuotta sitten rohkeasti laajentamaan ja lopulta päädyttiin kahteen hakukohteeseen, joissa molemmissa on useita opintosuuntia, Räsänen sanoo.

Kestävän kaupunkikehityksen monitieteinen tutkinto-ohjelma Sustainable Urban Development jatkoi vahvasti. Sen kolme hakukohdetta keräsivät yhteensä 550 hakemusta.

Yksittäisiä hakijoita englanninkielisiin kandiohjelmiin oli yhteensä 734 ja he edustavat 78 eri kansalaisuutta. Suomalaisia hakijoita oli 355. Hakijoista EU/ETA-alueen ulkopuolisia oli 334 eli 46 prosenttia hakijoista.

Tampereen yliopiston teatterityön koulutukseen jätettiin yhteensä 958 hakemusta, joista ensisijaisia oli 418. Teatterityön tutkinto-ohjelmaan otetaan uusia opiskelijoita vuorotellen kolmen ja kahden vuoden välein. Edellinen sisäänotto oli vuonna 2019.

Kevään toisessa yhteishaussa 17.3.–31.3.2021 haettavana ovat Tampereen yliopiston suomenkieliset koulutukset.

Kuva: Jonne Renvall