Ensimmäinen valtakunnallinen uraohjauspäivä kiinnosti satoja

Julkaistu 25.3.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Uraohjauspäivä
Valtakunnallinen uraohjauspäivä kokosi lähes 400 uraohjauksen ammattilaisista ja muita aiheesta kiinnostuneista verkkotapahtumaan. Tapahtuman järjesti Ohjaus tulevaisuuden työhön -hanke, jossa Tampereen ammattikorkeakoulu on osatoteuttajana. Tapahtuma saa jatkoa: vuoden 2022 Valtakunnallisen uraohjauspäivän järjestäjänä toimii Itä-Suomen yliopisto.

Valtakunnallisen uraohjauspäivän kaltaista, koko Suomen laajuista uraohjaustoimijoiden säännöllisesti kokoontuvaa foorumia ei ole tähän saakka vielä ollut.

Ensimmäistä kertaa järjestettävän tapahtuman teemana oli tulevaisuusorientoitunut uraohjaus. Tilaisuudessa kuultiin muun muassa futuristi Perttu Pölöstä ja Uraohjaajat ja valmentajat ry:n puheenjohtajaa Leena Penttistä. Lisäksi ohjelmaan sisältyi virtuaalisia työpajoja eri korkeakouluissa tekeillä olevasta uraohjauksen kehittämistyöstä.

Uraohjauksen mallintamisesta ja näkyväksi tekemisestä puhuivat pajoissa tamkin asiantuntijat: Heikki Yli-Rämi, Hanna Kinnari-Korpela, Nelli Pahkamäki, Terhi Pekkinen ja Elina Järvenpää. Lisäksi tapahtumassa julkistettiin hankkeessa syntynyt Hyvä, parempi, paras uraohjaus -teos.

Runsas osallistujamäärä kertoo, että tämän tyyppistä tapahtumaa on kaivattu, totesi projektipäällikkö Milja Manninen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta.

Tapahtuman konsepti rakennettiin niin, että tapahtuma täyttäisi uraohjaustoimijoiden kehittymistarpeita ja aloittaisi vuosittaisen perinteen niin, että se olisi vuoroin eri tahojen, esimerkiksi korkeakoulujen, valtiollisten toimijoiden tai hankkeiden järjestämä.

Tänä vuonna tapahtuman järjesti Euroopan sosiaalirahaston rahoittama Ohjaus tulevaisuuden työhön -hanke, jota toteuttavat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu ja Centria-ammattikorkeakoulu. Tapahtumajärjestelyihin osallistui myös Uraohjaajat ja -valmentajat ry. Ensi vuonna tapahtumajärjestäjänä toimii Itä-Suomen yliopisto, Ohjauksen koulutus.

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Outi Rantanen, Pedagogiset ratkaisut, Tampereen ammattikorkeakoulu, outi.rantanen [at] tuni.fi

Kuva: Unsplash/Octavian Rosca