8.12.2023 Joulukalenteri: Juli Zeh: Yli-ihmisiä

Julkaistu 8.12.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Juli Zeh: Yli-ihmisiä. ISBN: 978-952-7409-20-6. Kustantaja: Kustantamo Huippu, 2023. Alkuteos: Über Menschen. Kääntäjä: Anne Kilpi. Kuvat: Kustantamo Huippu & Tuomo Parikka / ©Peter Von Felbert.
Ylöjärveläinen Huippu -kustantamo on yhden naisen yritys. Anne Kilpi suomentaa ja kustantaa kirjoja erityisesti saksalaiselta kielialueelta. Dekkaripainotteiseen valikoimaan tuo vaihtelua Juli Zehin teos Yli-ihmisiä, joka herättää kiinnostuksen jo kauniin kannen ansiosta.

Eletään korona-ajan alkupuolta ja mainostoimistossa työskentelevä Dora on kyllästynyt Berliiniin ja kaupunkielämään. Lopullinen niitti on koronamääräysten kanssa säätävä sietämätön puoliso Robert. Ei muuta kuin kamat kassiin, talo maaseudulta itäisestä Saksasta. Dora muuttaa jonnekin, mistä ei tiedä yhtään mitään ja ihmettelee itsekin tekemisiään.

Doran talo on vaatimaton, mutta eihän se haittaa! Ihminen tarvitsee lopulta niin vähän, sähköä tietokonetta ja puhelinta varten, vähän peruselintarvikkeita, loput voi kasvattaa kasvimaalla... Sänkyä Doralla ei talossaan ole, mutta yhtenä päivänä sellainen on hänen kotiinsa ilmestynyt. Muitakin kalusteita ilmiintyy, ja joku käy siirtelemässä tavaroita pihalla.

Kyselyt naapureissa eivät aina ota onnistuakseen, ihan kuin Dora puhuisi eri kieltä. Naapurin homopari on ihan ok, mutta kuitenkin vähän kummallinen? Lähin naapuri on kuitenkin Gootti, ja hän on ihan rehellinen natsi. Rehellinen natsi, onko sellaista, saattaisi Dora pohtia. No, Doran ja Gootin pihat erottaa korkea muuri, ja he vaihtavat kuulumisia tai lopulta vain polttavat kaikessa hiljaisuudessa tupakkaa kumpikin omalla puolellaan. Dora siten, että seisoo puutarhatuolin päällä. Gootti ei tarvitse korokkeita.

Tästä tilanteesta edetään kirjan loppupuolen käänteitä kohti, ja Dora varsinkin joutuu miettimään maailmaansa ja kohtaamiaan ihmisiä. Mitä saa sanoa ja ajatella? Luin tätä kirjaa kesällä 2023 Suomen uudesta hallituksesta käydyn kiivaan keskustelun lomassa, ja se keskustelu ammensi osin samoista asioista, kuin Yli-ihmisiä. “Saksa on jotenkin onnistunut tilaamaan universumilta AfD:n ja sen myös saanut”, pohtii Dora. (AfD on oikeistopopulistinen puolue Vaihtoehto Saksalle.) Yli-ihmisiä on kirjana helppolukuinen, käytännönläheinen ja myös ihmisläheinen. Mikään ei ole mustavalkoista eikä yksinkertaista. Elämä on viheliäisen moniulotteista. Jos viihdyt hyvin omassa kuplassasi, kirja saattaa olla sopivaa lukemista juuri sinulle.

Juli Zeh (s. 1974) on saksalainen kirjailija ja Brandenburgin perustuslakituomioistuimen tuomari. Yli-ihmisiä oli 2021 Saksan myydyin kovakantinen romaani.

Teksti: Leena Horsma-aho, erityisasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta