7.12.2023 Joulukalenteri: Mick Herron: Lontoon säännöt. Jackson Lamb 5.

Julkaistu 7.12.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Mick Herron: Lontoon säännöt. Jackson Lamb 5. ISBN: 9789523825116. Kustantaja: Docendo, 2023. Alkuteos: London Rules. Kääntäjä: Ilkka Rekiaro. Kuvat: Docendo / © WanderingTrad / Louis Tarpin.
Mustaa huumoria ja valtapelejä pursuavassa vakoilutrillerissä Britanniaa ravistelee terrori-iskujen sarja. Se saa virkaheitot agentit ryhtymään tositoimiin, mistä ei seuraa mitään hyvää. Britannian kotimaan tiedustelupalvelun uusi johtaja joutuu oitis hyppäämään altaan syvään päähän, kun hänen tehtäväkseen tulee suojella vaikeuksiin joutunutta pääministeriä. Päänvaivaa aiheuttavat vallanhimoinen populistipoliitikko sekä oma apulaisjohtaja, joka kyttää pomonsa jokaista virhettä. Samaan aikaan maata ravistelee terrori-iskujen sarja, jossa ei vaikuta olevan mitään logiikkaa. Kaikille osallisille kirkkaimpana loistaa kuitenkin Lontoon sääntö numero 1: varmista oma selustasi.

Jossain Lontoossa on nuhjuinen ja rapistuva talo. Siellä pitää majaa puoli tusinaa emämunauksen tehnyttä MI15 agenttia ja heidän pomonsa. Heitä kutsutaan luupäiksi eikä heillä ole enää mitään asiaa tiedustelupalvelun pääkallopaikalle Regents Parkiin. Talon nimi on Slough House. Pomon nimi on Jackson Lamb ja hän on yhtä nuhjuinen kuin talo. Lihava, keski-ikäinen mies, joka polttaa lähes ketjussa tupakkaa, myös sisätiloissa, juo viinaa, myös työpäivän aikana ja piereskelee estoitta, myös muiden läsnä ollessa. Jos on pienikin mahdollisuus laukoa jotain poliittisesti epäkorrektia vammaisista, lyhytkasvuisista, naisista jne. hän aivan varmasti tekee sen.

Slough Houseen luupäät täyttävät päivänsä askareilla, joita voisi ehkä kutsua hienosti tiedonlouhinnaksi. Esimerkiksi käymällä läpi kirjastolainatilastoja selvittääkseen, ketkä ovat viime vuosina lainanneet tiettyjä kirjoja. Sellaisia kuin Islam kutsuu ja Jihadin merkitys. Tähän työhön komennetun agentin ainoa liittolainen tässä loppumattomassa tehtävässä on valtio, joka kantaa kortensa kekoon sulkemalla niin paljon kirjastoja kuin suinkin ehti. Agenteille annettujen tehtävien todellinen tarkoitus oli tylsistyttää heidät siihen pisteeseen, että he irtisanoutuisivat. Tiedustelupalvelu kun ei halunnut antaa heille potkuja, koska se antaisi pois potkituille mahdollisuuden haastaa entinen työnantajansa oikeuteen.

Useimmat luupäistä kuitenkin elättelevät vienoa toivoa, että he saisivat tilaisuuden osoittaa kykynsä ja palata Regents Parkiin tekemään kunnon agenttien töitä. Näin ei ole koskaan tapahtunut. Siitä huolimatta, kun jotakin pahaa tapahtuu (esim. terroristi-isku tai pari), he lähtevät innokkaasti mukaan selvittämään asiaa vastoin tiedustelupalvelun johdon tahtoa ja nimenomaista määräystä – ja tekevät yleensä pahasta tilanteesta paljon, paljon pahemman. He selviävät tilanteesta vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, mutta silloin tällöin hintana on myös heistä jonkun henki. Suremaan ei useinkaan jää kovinkaan moni, perhettä kun ei kellään heistä juurikaan ole.

Mick Herronin Jackson Lamb -sarjassa on ilmestynyt vuodesta 2010 lähtien 8 osaa. Lontoon säännöt on sarjan viides osa, jonka suomennos ilmestyi tänä vuonna. Muiden osien lailla se alkaa, kun jotain pahaa tapahtuu ja MI5 alkaa selvittää asiaa. Mukana on roistojen ja agenttien lisäksi poliitikko tai pari tekemässä omahyväisyydellään ja opportunismillaan tiedustelupalvelun johtajan ja apulaisjohtajan elämän vaikeaksi. Väistämättä mukaan änkeytyvät myös Slough Housen luupäät. Erinäisten mustalla huumorilla silattujen käänteiden jälkeen pahantekijät saadaan selville, vangittua tai tapettua. Tiedustelupalvelun johto on valmis potkimaan luupäät sinne missä pippuri kasvaa, mutta Jackson Lamb on yleensä tarinan aikana löytänyt jotain, jolla kiristää johdon antamaan sekä Slough Housen että luupäiden jatkaa entiseen malliin. Sillä vaikka Lamb nälvii alaisiaan sen kun ehtii, hän pitää heistä myös huolta eikä salli muiden kohdella heitä kaltoin. Se on hänen yksioikeutensa.

Herron kirjoittaa sujuvasti, joskin välillä turhan monisanaisesti, ja nämä vakoilutrillerit ovat mukavan viihteellistä, ja melko nopeaa luettavaa. Henkilögalleria pysyy lähes samana kirjasta toiseen, joskin mies/naistappiot välillä harventavat joukkoa, ja antavat tilaa uusille toimijoille. Kirjojen kuluessa henkilöiden luonteenpiirteet kokevat hienoista kehitystä, ja heidän taustastaan paljastuu jokunen uusi yksityiskohta. Esimerkiksi tässä 5. osassa selviää mitä syntiä Jackson Lamb on Slough Housessa sovittamassa. Syvällisiä nämä hahmot eivät ole, mutta kyllä lukija heihin kirjasarjan myötä kiintyy. Mistä seuraa, että uutta kirjaa alkaa lukea peläten, että sanommeko jollekin heistä hyvästit juuri tässä osassa.

Yksi kirjasarjan ystävistä on Vera Stanhope, tai ehkä ennemminkin Veran luoja Ann Cleeves. Verasta kertovasta kirjasta nappasin nimittäin tämän lukuvinkin puolisen vuotta sitten. Nyt olen lukenut paitsi suomennetut osat, myös kolme vielä suomentamatonta osaa. Kirjojen englanti ei ole niin vaikeaa, etteikö juonessa pysyisi mukana silläkin kielellä.

Kirjoista on tehty myös TV-sarja, jossa Jackson Lambia näyttelee Gary Oldman ja tiedustelupalvelun apulaisjohtajaa Kristin Scott Thomas. Sarjaa on kehuttu. Sen kolmas kausi on juuri nyt katsottavissa suoratoistona Apple TV Plus -palvelussa.

Teksti: Maarit Laskujärvi, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta