6.12.2021 Jyrki J. J. Kasvi: Posliinikissa ja muita fantastisia tarinoita

Julkaistu 6.12.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kasvi, Jyrki J. J.
Kirjailija & Teos: Jyrki J. J. Kasvi: Posliinikissa ja muita fantastisia tarinoita ISBN: 978-952-94-4707-7 Kustantaja: Jyrki Kasvin säätiön tukiyhdistys ry Kuva: Jyrki Kasvin säätiön tukiyhdistys ry / Sanna Pudas
Poliitikko, tutkija, teknologiavaikuttaja ja pelijournalisti Jyrki J. J. Kasvi menehtyi syöpään 16.11.2021 vain 57-vuotiaana. Posliinikissa ja muita fantastisia tarinoita on Jyrki Kasvin säätiön tukiyhdistyksen julkaisema kokoelma Kasvin novelleja ja muita lyhyitä kertomuksia vuosikymmenien ajalta. Kokoelmassa on seitsemän novellia ja 19 sadan sanan mininovellia eli raapaletta. Kasvin tausta teknologiavaikuttajana näkyy kokoelmassa hyvin. Tarinat ovat scifiä ja maisemat ja tapahtumaympäristöt liikkuvat vierailla planeetoilla ja (dystooppisessa) tulevaisuudessa. Myös kirjailijan arvot, kuten ympäristönsuojelu, ovat kokoelmassa esillä.

Kokoelmasta välittyy minusta vahvasti se, että novellit on kirjoitettu hyvin pitkän ajan kuluessa. Varsinkin pidemmissä novelleissa on keskenään suuria tyyli- ja jopa laatueroja. Erityisesti vanhemmat novellit olivat mielestäni nykyhetkellä luettuna välillä valitettavan kliseisiä. Sen sijaan pitkien novellien väliin sijoitetut mininovellit ovat mainioita tilannekuvia ja mielestäni erinomaisen hyvä ja tärkeä osa teosta. Raapaleena toimii hienosti sellainenkin idea, joka ei välttämättä pystyisi kannattelemaan pidempää tarinaa. Tosin monet näistä raapaleista houkuttelevat kyllä pidempiinkin ajatusleikkeihin, esimerkiksi ilmastorikosten takia zombeiksi muutetut edesmenneet valtio- ja yritysjohtajat, meret tyhjäksi syöneet nälkäiset jättiläiskalmarit tai aurinkosurffaus Betelgeuzen kaksoistähtijärjestelmässä.

Kokoelman viimeinen novelli Kaikki tulevaisuuteni löytyy Hervannan Lux-hyllystä myös toisesta teoksesta, tuoreesta suomalaisten spefi-kirjoittajien Ei aivan ihmisiä -antologiasta (Osuuskumma 2021).

Helmikuussa 2022 ilmestyy vielä Kasvin elämäkerta Jyrki Kasvin kolme elämää (Docendo 2022), jonka hän ehti myös tämän vuoden aikana kirjoittaa itse valmiiksi.

Teksti: Laura Järvinen, tietopalveluneuvoja.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta