5.12.2023 Joulukalenteri: Kerstin Ekman: Sudenjälki

Julkaistu 5.12.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Kerstin Ekman: Sudenjälki. ISBN: 9789520443764. Kustantaja: Tammi, 2022. Alkuteos: Löpa varg. Kääntäjä: Pirkko Talvio-Jaatinen. Kuvat: Tammi & Markko Taina / © Pertti Nisonen.
Löysin Kerstin Ekmanin kirjat vasta, kun Ylellä alkoi viime keväänä pyöriä tv-sarja Tapahtui veden äärellä. Se pohjautui Ekmanin 1990-luvulla julkaistuun saman nimiseen kirjaan. Ihastuin mielenkiintoisiin henkilöihin ja tapahtumapaikkaan, tunturi-Ruotsiin, jota en todellakaan tunne mutta jotain tuttua pienen paikkakunnan kähinöissä silti oli.

Nyt olen lukenut lähes kaikki Ekmanilta suomennetut kirjat. Ekman on kertojavelho. Tarinat imevät mukaansa. Uusin kirjoista on tämä Sudenjälki (2022). Kyse on tosiaan suden jäljestä, yhdestä sudesta ja sen jäljistä. Tämäkin tapahtuu Ruotsissa, mutta ei aivan pohjoisessa, jossain Uumajan korkeudella. Henkilöitä ei ole kovin paljon mutta sitä syvemmälle mennään varsinkin päähenkilön Ulfin persoonaan. Ulf on kylänsä merkkihenkilöitä, eläkkeellä oleva metsänhoitaja ja metsästysseuran kantava voima.

Ikä alkaa painaa Ulfia. Hiljaiselo vaimon kanssa antaa tilaa ajatuksille. Ajatukset kiertävät elettyä elämää. Onko kaikki mennyt niin kuin olisi ollut hyvä? Mistä hän joutuu kantamaan vastuun? Valtavat avohakkuut ja kaikki. Ikihonkia rahdattiin paperin ja sellun raaka-aineiksi rannikon suurin tehtaisiin. Ruotsi vaurastui. Ulf on ollut yksi lenkki ketjussa, metsäviranomainen, joka on houkutellut maanomistajia myymään puita.

Kaiken lisäksi metsästyskin on menettänyt makunsa Ulfin mielessä. Nuoret rääväsuut haluaisivat ottaa Ulfin paikan metsästysseuran puheenjohtajana. Seudulla tehdään susi- ja karhuhavaintoja. Salametsästystäkin tapahtuu.

Yllättäen Ulf näkee piilokojustaan yksinään jolkottavan urossuden keskellä talven harmautta. Näky liikuttaa vanhenevaa miestä. Suden valppaus ja ketteryys. Ulf nimittää suden Pitkäkoiveksi. Hän toivoo sille rauhallista loppuelämää.

Ruotsiksi susi on yleensä ’varg’, mutta on myös vanhahtava sana ’ulv’, norjaksikin susi on ’ulv’. Ei varmaan ole sattumaa, että päähenkilö on Ulf, kuin yksinäinen urossusi. Tosin Ulf ei oikeastaan ole yksinäinen vaan hänellä rinnallaan vaimo, joka merkitsee hänelle paljon.

Yksi kirjan teema on joka tapauksessa susikeskustelu, tuttua Suomestakin. Toisille susi on tapettava peto. Toisille taas yksi osa varjeltavaa alkuperäistä luontoa. Television eräsarjat ovat suosittuja, olen huomannut. Palelevaisena kaupunkilaisena voin vain ihailla eränkävijöiden viitseliäisyyttä. En myöskään pärjäisi Ulfin tai eränkävijöiden kanssa metsällä.

Teksti: Eija Poteri, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta