24.12.2023 Joulukalenteri: Brit Bennett: Äidit

Julkaistu 24.12.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Brit Bennett: Äidit. ISBN: 9789520442804. Kustantaja: Tammi, 2023. Alkuteos: The Mothers. Kääntäjä: Maria Lyytinen. Kuvat: Tammi / © Emma Trim.
”Olisi ollut paljon helpompi vain vihata äitiä siitä hyvästä, että tämä hylkäsi hänet. Mutta sitten hän muisti, miten äiti oli ojentanut hänelle rannalla simpukankuoria ja valvonut hänen vierellään koko yön, kun hän oli kipeänä, painanut kätensä hänen kuumalle otsalleen ja suukottanut, kuin tuo suukko olisi voinut havaita kuumeen lämpömittaria paremmin.”

Äidit (The Mothers, 2016) on amerikkalaisen Brit Bennetin esikoisteos, joka julkaistiin hänen ollessaan vain 26-vuotias. Suomeksi se ilmestyi keväällä 2023. Bennettin kakkosteoksen Mikä meidät erottaa suomennos ilmestyi jo pari vuotta aiemmin.

Tarinan keskushahmot ovat Nadia, äitinsä menettänyt, lahjakas ja ihailtu nuori nainen, sekä Aubrey, vetäytyvä ja toisessa merkityksessä äitinsä menettänyt tyttö. He tapaavat työskennellessään Upper Roomin seurakunnassa ja heistä tulee yllättäen sydänystävät. Heitä yhdistää – ja myöhemmin erottaa – myös pastorin poika Luke, jonka lupaavasti alkanut pelimiehen elämä katkeaa vakavaan loukkaantumiseen.

Seurakunnan vanhat rouvat, joita useimmiten kutsutaan vain kollektiivisesti nimellä Äidit, kommentoivat nuorten edesottamuksia kyynisen kaikkitietävästi. Heidän mielestään stereotyyppisin tulkinta tapahtumista ja ihmisistä on täysin pätevä eikä harmaan sävyjä tunneta. Kerronnan me-muoto korostaa Äitien persoonattomuutta.

Yksi tärkeä teema teoksessa on vertailu ja toisella olevan, ehkä kuvitellunkin hyvän kadehtiminen. Aubrey kadehtii ystävänsä koulumenestystä ja ulkonäköä, Nadia taas Aubreyn perhettä ja kilttiä luonnetta. Äidit kadehtivat nuoria, joilla on vielä kaikki mahdollisuudet edessään. Teos muistuttaa, että emme koskaan voi tietää, miten toinen ihminen kokee arkielämänsä ja millaisia haavoja hän piilottelee.

Kirjassa äidit ovat itsekkäitä, äidit kieltäytyvät äitiydestä, äidit pettävät luottamuksen pahimmalla mahdollisella tavalla. Silti äidit ovat niitä, jotka yhteisöä pyörittävät. Isät haahuilevat taustalla vähän tahdottomina taustapiruina. Naisten odotetaan kantavan vastuu perheiden asioista, mutta onko se tehtävä oman itsensä kustannuksella? Tätä erityisesti Nadia pohtii verratessaan äitinsä elämänkulkua ja omaa ratkaisuaan tehdä abortti.

Seurakunnan rouvakuoron eli Äitien taustoja ei avata tarkemmin, mutta läpitunkevasta nuivuudesta herää kysymys, mitä kaikkea he ovat menettäneet. Odottaako sama näköalattomuus Nadiaa, Aubreyta ja Lukea, kun he joutuvat tai päättävät luopua haluamistaan asioista?

Tämä, samoin kuin Nadian ja Aubreyn äitien tekemät ratkaisut, jäävät arvoituksiksi. Lopussa Äidit varastavat puheenvuoron ja kuvaavat, kuinka tulivat tuhonneeksi oman elämänsä keskipisteen eli Upper Roomin kirkon juoruillaan. Eiväthän Äidit mitään pahaa tarkoittaneet, ja kyllä he lopulta tunnustavat myös Nadian osaksi äitien ketjua.

Teksti: Anna Ruth, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta