24.12.2021 Amos Oz: Juudas

Julkaistu 24.12.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Amos Oz: Juudas
Kirjailija & Teos: Amos Oz: Juudas Alkuperäisteos: Judas ISBN: 9789513184612 Kustantaja: Tammi Kuva: Tammi / © Colin McPherson
Israelilainen kirjailija Amos Oz (1939-2018) oli eläessään jatkuvasti Nobel-palkintoehdokkaiden joukossa. Nobelia hän ei sitten saanut mutta muita kirjallisuuspalkintoja roppakaupalla. Oz oli myös tunnettu siitä, että hän toimi israelilaisten ja palestiinalaisten välisessä rauhanliikkeessä.

Tässä kirjassa eletään talvea 1959-1960 Jerusalemissa, josta osa kuului silloin Jordanialle. Kirja kertoo nuoresta miehestä, Shmuel Ashista. Shmuelin elämä on kriisissä: tyttöystävä on jättänyt, tutkielma ”Jeesuksesta juutalaisten silmin” ei ota valmistuakseen, ja vanhempien taloudellinen tilanne heikkenee niin että he eivät voi enää tukea Shmuelin yliopisto-opintoja. Myös hänelle tärkeä sosialistikerho uhkaa hajota erimielisyyksiin.

Tässä tilanteessa Shmuel löytää yliopiston ilmoitustaululta kiinnostavan työpaikkailmoituksen. Siinä haetaan humanististen tieteiden opiskelijaa seuralaiseksi invalidimiehelle. Tarjolla on ilmainen asuinsija ja pieni kuukausikorvaus. Opiskelijan täytyy olla keskustelutaitoinen. Työ edellyttää vaitiolosopimusta.

Shmuelilla ei ole mitään menetettävää, joten hän etsiytyy annettuun osoitteeseen Rabbi Elbazin kujalle, Jerusalemin laitamille. Hän saa paikan raajarikkoisen Gershom Waldin avustajana vanhassa, rapistuvassa talossa. Talossa asuu myös Waldin miniä, sotaleskeksi jäänyt Atalja Abrabanel.

Talon asukkaiden perhesuhteet ja historia paljastuvat Shmuelille vasta ajan kanssa. Varsinkin kaunis Atalja on salaperäinen. Ataljasta tuleekin Shmuelin haaveiden saavuttamaton (tai miten sen nyt ottaa?) kohde.

Kaiken keskellä Shmuel pohtii myös tutkielmansa aihetta Jeesus Nasaretilaista ja tämän juutalaista taustaa. Pikkuhiljaa opetuslapsi-Juudas nousee Jeesuksen varjosta. Shmuelin mielestä Juudaksen motiivit on ymmärretty väärin. Juudas ei oikeastaan ollut petturi, vai oliko? Talon asukkaiden historiasta nousee puolestaan esiin henkilö, jota Juudaksen tavoin syytettiin petturiksi. Tämä henkilö yritti saada arabit ja juutalaiset saman neuvottelupöydän ääreen ennen itsenäisyyssotaa. Siinä hän ei onnistunut vaan sai vain petturin maineen.

Amos Oz on tunnettu psykologisesti tarkasta henkilökuvauksesta. Tässäkin kirjassa hän onnistuu hyvin kuvaamaan hapuilevaa, päämäärätöntä Shmuelia. Atalja ja Gershom Wald jäävät ohuemmiksi hahmoiksi.

Vielä haluan suositella mielestäni parasta Amos Ozin kirjaa Tarina rakkaudesta ja pimeydestä (2007) Siinä Oz kertoo vanhempiensa traagisen tarinan.

Hyvää joulua kirjajoulukalenterin lukijoille! Toivottavasti saatte hyviä kirjalahjoja jouluksi.

Teksti: Eija Poteri, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta