23.12.2023 Joulukalenteri: Antti Leikas: Tonttu - matka pimeyteen

Julkaistu 23.12.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Antti Leikas: Tonttu - matka pimeyteen. ISBN: 9789522345264. Kustantaja: Siltala, 2018. Kuvat: Siltala / © unknown.
Pikkutyttönä yksi lempikirjoistani oli Suuri Tonttukirja. Se oli suuri valkoinen kirja, jonka kannessa oli punalakkinen tonttu edestä ja takaa. Kirjassa oli opetustaulutyyliin kuvattu tonttujen asumuksia, elintapoja ja anatomiaa. Jos sinullakin on rakkaita muistoja Suuren Tonttukirjan tontuista ja haluat säilyttää ne, tee näin: laske kädestäsi Antti Leikkaan Tonttu, käänny pois, äläkä katso taaksesi. (Paitsi jos suosikkihahmosi Suuressa Tonttukirjassa oli olento nimeltä Räkäkurlu.)

Kirjailija Antti Leikaan kirja Tonttu kertoo kirjailija Antti Leikaasta, joka aikoo kirjoittaa kirjan tontuista. Yllättäen apurahaa on tarjolla ja kustantajakin löytyy, vaikka aihe on vähintäänkin merkillinen. Tonttututkimus on kuitenkin odotettua vaarallisempaa ja vauhdikkaampaa, ja asia tuntuu kiinnostavan niin kustannusalaa kuin lääkeyrityksiäkin.

Antti Leikas on kirjan päähenkilö, itseironinen antisankari, joka uskoo olevansa yksi maailman johtavista tonttuasiantuntijoista. Opittavaa on silti vielä paljon, ja tarinan edetessä lukijakin oppii tontuista yhä enemmän. Kuten Suuri Tonttukirja, myös Leikaan Tonttu kertoo tonttujen historiasta, elintavoista ja anatomiasta – tosin tässä kirjassa tontut ovat sienimäisiä olentoja, jotka liikkuvat säikeitä pitkin todellisuudesta toiseen aivastuksen avulla.

Punavuorelaisesta tontun asunnosta alkava seikkailu vie Leikasta ympäri Eurooppaa ja Kiinaa. Tässä pyörityksessä ihmisen henki ja terveys ei paljon vaakakupissa paina ja tontun vielä vähemmän. Lopulta vaarassa on koko maailmankaikkeuden kohtalo. Kortensa kekoon ja keppiä pyöränpinnojen väliin laittavat myös Suomen Kulttuurirahaston asiamies Pamela Raatikainen (nimi muutettu), monikansallinen lääkeyhtiö Sauron-Aspiriini (nimi muutettu), eräs “Kutsu minua Simoksi”-Simo, ja tonttuja kuten Koponen ja Raskolnikov (enkä laittaisi rahaa likoon näidenkään nimien todenmukaisuuden puolesta).

Kiitän kirjaa vauhdikkuudesta, omaperäisyydestä, absurdista huumorista ja siitä, että opin sanan autofiktio. Moitin kirjaa siitä, että se on iäksi tuhrinut Suuren Tonttukirjan muiston.

p.s. Kirjaan on ilmestynyt myös jatko-osa Tonttu – Valot sammuvat (Siltala, 2022). Kyllä minä senkin luen.

Teksti: Laura Järvinen, tietopalveluneuvoja.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta