21.12.2023 Joulukalenteri: Elina Pitkäkangas: Sang

Julkaistu 21.12.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Elina Pitkäkangas: Sang. ISBN: 9789510484562. Kustantaja: WSOY, 2022. Kuvat: WSOY / © Marjaana Malkamäki.
Elina Pitkäkankaan eeppinen fantasiaromaani vie lukijan tulevaisuuden dystooppiseen Aasiaan, Mustien sateiden ja niitä seuranneiden klaanisotien jälkeiseen aikaan. Tarinan päähenkilönä on Dawei, 16-vuotias hiljaisuuden valan tehnyt ja viittomalla kommunikoiva nuorukainen. Dawei asuu yhdessä veljensä Renin ja ihastuksensa Drayn kanssa orpokodissa pienessä vuoristokylässä Namlassa, Fusangin valtakunnassa.

Fusangin valtakuntaa hallitsee julma matriarkka, joka on määrännyt jokaisen yli 4-vuotiaan maksamaan vuosittain maksun oikeudestaan olla Fusangin kansalainen. Dawei elättää itsensä ja maksaa kansalaisvelan osittain laittomilla kuriirin töillä. Kun kansalaisvelan sääntöjä kiristetään, joutuu Dawei ottamaan yhä isompia riskejä ja ajautuu lopulta vaikeuksiin. Hänet määrätään veljensä kanssa työleirille, josta on yleensä mahdotonta selvitä hengissä pois.

Dawein kohtaamat vaikeudet tuntuvat usein mahdottomilta, mutta bianfuna eli kuriirina hän on kokenut taistelija ja tottunut vaikeisiin ja vaarallisiin tilanteisiin. Suurena apuna on myös haukka Qiu, jonka kanssa Daweilla on telepaattinen yhteys. Hurjista käänteistä koostuvan seikkailun varrella Dawei tutustuu moniin ihmisiin, joista osasta hän saa uskollisia ja korvaamattomia kumppaneita. Uusista ystävistä huolimatta hänellä on kuitenkin vain yksi tavoite, nähdä rakkaansa vielä kerran.

Kirjailija on kertonut keskustelleensa teosta tehdessään niin itäaasialaisten kulttuurien, viittomakielen kuin ylipäänsä kulttuurirepresentaation asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi hän on opiskellut kiinan kieltä ja erilaisia aasialaisia taistelulajeja. Tämä syvällinen aiheisiin paneutuminen näkyykin erittäin uskottavana kerrontana sekä kiinnostavien ja moninaisten henkilöiden että upeasti luodun maailman ja miljöön suhteen.

Sang tempaa mukaansa saman tien ja toimii erinomaisesti viihteellisenä seikkailukirjana. Koukuttavassa kasvukertomuksessa on mukana myös paljon yhteiskunnallista sisältöä, kuten vallankäytön, ekokatastrofin ja eriarvoisuuden vaikutusten tarkastelua. Lisäksi kirjassa on käsitelty hienosti viittomakielisyyttä ja sateenkaarevaa rakkautta sekä muita tärkeitä vähemmistöihin liittyviä aiheita. Kirjailija on itse todennut, että kirjan kantavana teemana on rakkaus ja ystävyys.

Sang on voittanut sekä korkeatasoiselle nuortenkirjalle myönnettävän Topelius-palkinnon että parhaalle suomalaiselle fantasiakirjalle annettavan Kuvastaja-palkinnon. Lisäksi Kaisu Sandbergin kansitaide on erittäin kaunista, ja Suomen kirjataiteen komitea onkin nostanut Sangin esiin vuoden 2022 Onnistuneet kannet -kategoriassa. Mikä parasta, teos on saamassa jatko-osan: Naraka ilmestyy huhtikuussa 2024!

Teksti: Kalle Tiitinen, tietopalveluneuvoja.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta