21.12.2022 Jakob Wegelius: Merten gorilla

Julkaistu 21.12.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Jakob Wegelius: Merten gorilla ISBN: 9789510421598 Kustantaja: WSOY, 2017. Kuva: WSOY / © Bruno Wegelius
Merten gorillan tarina alkaa – kuten tarinat yleensäkin – kirjoittamalla: rahtilaiva Hudson Queenin koneenkäyttäjä, sympaattinen Sally Jones päättää kirjoittaa muistiin tapahtumat, joihin hän on yhdessä parhaan ystävänsä, suomalaisen merikapteenin Henry Koskelan kanssa joutunut. Pomolleen uskollinen Sally haluaa tuoda totuuden julki ja toivoo samalla saavansa rauhan jatkuvilta painajaisuniltaan.

Alun perin Sally ja Koskela ovat saapuneet Lissaboniin työtä vailla, mutta saavat pian työkeikan. Kaakelilaatikoita kuskatessaan he kuitenkin joutuvat keskelle salakuljetusrinkiä, joka on kytköksissä Portugalin monarkistisen liikkeen vallankaappauspyrkimyksiin. Erinäisten sattumusten kautta Koskela tuomitaan murhasta, jota hän ei tehnyt. Jones haluaa puhdistaa ystävänsä maineen ja alkaa selvittää tapausta. Koskelan syyttömyyden todistaminen osoittautuu isoksi urakaksi, ja monenlaiset sattumukset ja yllättävät käänteet vievät Sallyn ja lukijan ympäri maailmaa.

Jakob Wegelius on kirjoittanut taidokkaan, kaikenikäisille lukijoille sopivan teoksen, jossa yhdistyvät parhaat puolet salapoliisitarinoista, seikkailukertomuksista sekä entisaikojen meriromaaneista. Kirjassa on kiehtovan yksityiskohtaista kuvailua niin laivoista, haitareista kuin lentokoneista. Kirjailija on myös kuvittanut teoksen ja mukana on upeita mustavalkoisia kuvia kirjan tapahtumista ja henkilöistä sekä karttoja tapahtumapaikoista.

Merten gorilla on voittanut Ruotsissa August-palkinnon parhaasta lasten- ja nuortenkirjasta sekä Saksassa parhaalle lastenkirjalle myönnettävän Deutsche Jugendliteraturpreis -palkinnon. Kirjalle on myös myönnetty Pohjoismaiden neuvoston lasten- ja nuortenkirjapalkinto. Merten gorillan ohella suosittelen lämpimästi Sallyn aiemmista vaiheista kertovaa kuvakirjaa Legenden om Sally Jones (2008; suomentamaton) sekä itsenäistä jatko-osaa Hudson Queenin ruusu (WSOY 2021).

Lopuksi on syytä mainita, että kirjan päähenkilö Sally Jones on – tietenkin! – gorilla (lat. Gorilla gorilla graueri).

Teksti: Kalle Tiitinen, tietopalveluneuvoja.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta