17.12. David Suchet: Hercule Poirot ja minä

Julkaistu 17.12.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
•	17.12. David Suchet: Hercule Poirot ja minä
Kuva: Minerva Kirjailija ja teos: David Suchet: Hercule Poirot ja minä ISBN: 9789523121348 Kustantaja: Minerva
Kirjaston virtuaalisen joulukalenterin luukku 17. Huikean roolityön Hercule Poirot’ na tehnyt David Suchet kertoo kirjassa Hercule Poirot ja minä, miten hän tuli päässeensä elämänsä rooliin kuuluisana salapoliisina ja mitä siitä seurasi.

David Suchet ei dekkarisarjojen harrastajille esittelyä kaipaa, mutta muutama sananen alkuun heille, jotka eivät tätä mainiota näyttelijää vielä tunne. David Suchet on arvostettu brittiläinen näyttelijä, joka sai juuri lokakuussa 2020 tunnustuksen itseltään kuningattarelta eli Knight Bachelor -ritarin arvon. David Suchet’ lla olikin takanaan pitkä ura näyttämötaiteen parissa ennen kuin hän tuli tutuksi suurelle yleisölle Hercule Poirot’ n roolissa.

Kaikki sai alkunsa, kun David Suchet’ a pyydettiin esittämään kuuluisaa salapoliisia kymmenosaiseen televisiosarjaan. Hän empi aluksi ja pohti, että näytteleminen tällaisessa sarjassa ei ehkä olisi ammatillisesti järkevää Royal Shakespeare Companyn vakavasti otettavalle näyttelijälle. Rooli alkoi kuitenkin kiehtoa häntä ja keskusteltuaan vaimonsa kanssa, hän päätti tarttua tilaisuuteen. Asiaan vaikutti myös se, että Agatha Christien tytär Rosalind Hicks hyväksyi hänet rooliin, erityisen tärkeänä Rosalind piti sitä, ettei hahmosta tehdä naurettavaa. Tästä alkoi David Suchet’ n pitkä yhteiselo Agatha Christien luoman pienen belgialaisen etsivän kanssa.

Koska David Suchet on rautainen ammattilainen, hän päätti paneutua rooliinsa Poirot’ na hyvin huolellisesti. Hän mietti ja rakensi henkilökuvan pieniä yksityiskohtia myöten, ”pienet harmaat solut” ja maneerit tulisi sisällyttää hahmoon. Televisiosarjoja ja elokuvia seuranneille ovat tuttuja mm. Hercule Poirot’ n kävelytapa, huoliteltu ulkoasu ja tietenkin viikset, ne tarkasti vahatut viikset. Viiksistä riittikin David Suchet’ lle ja maskeeraajille paljon huolta, milloin ne tippuivat, milloin vahaa oli liikaa tai liian vähän, myös näyttelijä itse oli tarkka niistä. Maskeeraajat kuulemma huokaisivatkin monta kertaa, ennen kuin viikset istuivat tukevasti ja täyttivät laatuvaatimukset.

Kirjassa käydään kronologisesti läpi David Suchet’ n ja Hercule Poirot’ n yhteistä taivalta lähes 25 vuoden ajalta (1989-2013). Roolista tuli näyttelijälle rakas, vaikka hän aluksi empikin siihen ryhtymistä. Tuottajat ja televisioyhtiöt vaihtuivat, televisiosarjan osista kasvoi puolentoista tunnin pituisia elokuvia, mutta muutamat henkilöhahmot säilyivät mukana koko pitkän ajanjakson. Hercule Poirot’ n lisäksi tarinoissa seikkailivat hänen toiminnallinen ystävänsä kapteeni Hastings, tehokas sihteeri neiti Lemon sekä käytännöllinen poliisitarkastaja Japp. Näyttelijälle itselleenkin oli loppujen lopuksi haikeaa hyvästellä roolinsa, mikä on täysin ymmärrettävää. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että viimeinen tiimin yhdessä tekemä elokuva ei ole sarjan lopetusosa, mikä johtuu siitä, että kuvausryhmä halusi lopettaa pitkän yhteistyönsä iloisempiin ja aurinkoisempiin tunnelmiin.

Kirja on varsinkin Agatha Christie-harrastajalle mukava tuttavuus, oli mielenkiintoista lukea, miten David Suchet loi roolinsa sekä miten hahmo kehittyi, voisi jopa sanoa, että näyttelijästä ikään kuin tuli Poirot. Moni dekkariharrastaja onkin sanonut, ettei osaa kuvitella rooliin ketään muuta, on vain yksi ainoa oikea Hercule Poirot - David Suchet!

Teksti: Sari Mäkelä, tietoasiantuntija

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta