Tatu Vornanen ja Laura Hyyti: 50 000 tonnia -video (2022)

Tamperelainen tekstiilikierrätyksen pioneeri Nextiili syntyi Helena Käpin tyttären kysymyksestä, miksi äiti ei kierrättänyt remontissa suttaantuneita vaatteita. Käpin turhautuminen johti lopulta suomalaisen tekstiilinkierrätyksen renesanssiin. Vuonna 2019 Nextiilin kautta kierrätettiin 300 000 kiloa tekstiiliä. Parempikuntoisempi jätetekstiili voi saada uuden elämän esimerkiksi kankaana, lankana tai vaikkapa komposiittirakentamisen materiaalina.

Video on tehty osana visuaalisen journalismin maisteriopintojen Narratiivisen videon kurssia keväällä 2022. Videoiden teemana oli kestävä kehitys. Kurssitöitä ohjasi ja videotyöskentelyä opetti videojournalisti Riina Kokko, editointiohjelmistojen käyttöä ja työnkulkua opetti yliopisto-opettaja Ilari Kellokoski, tuottaja oli yliopistonlehtori Anssi Männistö.

Lue Katseen juttu Helena Käpistä.