Sitoutuneita hoitajia maakuntaan – TAMK kouluttaa sairaanhoitajia Keiturin soten tarpeeseen

Julkaistu 21.12.2020
,
päivitetty 29.8.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysala
Opiskelijoita Keiturin soten ryhmästä.
Sairaanhoitajapula koettelee koko Suomea, erityisesti suurten kaupunkien ulkopuolisia alueita. Keiturin sote Virrat – Ruovesi alueella päätti tarttua toimeen ja varautua 2020-lukuun mahdollistamalla alueelle sitoutuneille lähihoitajille sairaanhoitajakoulutuksen.

TAMK tuottaa koulutuksen Keiturin sotelle ja 26 lähihoitajataustaista opiskelijaa aloitti opintonsa 1.10. Opiskelijoista 18 työskentelee Keiturin soten eri yksiköissä Virroilla ja Ruovedellä, ja kahdeksan opiskelijaa toimii alueen yksityisissä palveluissa; Ainalassa, Attendo Keiturissa, Ikaalisten ambulanssipalvelussa ja Liljannekodissa

Opetus oli suunniteltu toteutettavan osallistujia lähellä Virtain Marttisissa, mutta toisin kävi. Juuri ennen opintojen alkamista koronatilanne pakotti aloittamaan opinnot etänä. Nopea hyppäys ei suinkaan ollut helppo, vaikka opiskelijat tiesivätkin tietokoneen olevan oleellinen työväline opinnoissa.

Kahden ensimmäisen päivän aikana tapahtui digikylvö ja satoa onkin saatu nauttia pitkin syksyä. Opiskelija Essi Lahtinen kertoo:

– Alku ollut uuden opettelua, stressaavaa, vaikea yhdistää koulua, töitä ja vapaa-aikaa. Vapaa-aikaa ei paljon kyllä juuri ole. Mielenkiintoista, motivaatiota tullut työntekoonkin koulun kautta. Elämään tullut erilaista sisältöä.

Ensimmäisen vuoden opintoja edetään monimuotototeutuksista totutusti opinnollistaen aiempaa osaamista. Oman työn tarkasteluun ja työssä oppimiseen on liittynyt tehtäviä, joiden tarkoitus on ollut integroida teoriaa alusta asti oman osaamisen kehittämiseen.

– Opiskelu on tuonut paljonkin uutta näkemystä elämään, varsinkin työelämään. Uusia asioita on oppinut yhdistämään töissä käytäntöön, sellaisia asioita mitä ei ole itse aikaisemmin osannut. Työkaverit toteavat, että voisi enemmänkin tuoda uutta oppia töihin, kertoo Satu Havanka-Vuokka.

Ryhmä on ollut aktiivinen, utelias, tarttuva ja uskomattoman motivoitunut. Opintojen alku on ollut rankka, monia opiskeluun liittyviä digitaalisia alustoja on pitänyt ottaa haltuun. Yhteisesti muokattavien digialustojen käyttö on yllättänyt positiivisesti, samoin kirjojen lainaaminen digiversiona tai tiedonhaun tekeminen tietokannoista kotoa käsin. Opittuja asioita viedään suoraan työpaikoille.

– Työssä käymisestä on tullut mukavaa, koska elämässä on muutakin sisältöä kuin ennen. Lisäksi koulusta saatu tietotaito ja sen jakaminen työyhteisössä on kivaa. Olen pitänyt esimerkiksi ergonomiaan liittyen koulutusta, jossa käytiin siirtotekniikoita ja lihasten aktivointia läpi, Jenna Seppänen.

Ammatillisen kasvun tueksi seudulle on koottu koulutukseen liittyvä mentoriverkosto. Mentorit perehtyvät koulutukseen, mentoroinnin sisältöihin ja menetelmiin ja tukevat työyhteisöjä kannustamaan opiskelijoita ammatillisessa kasvussa.

Koulutuksen ajankohta on mitä parhain Keiturin sotelle. Sote-uudistusta käynnistellään myös Pirkanmaalla, mikä tietää uudenlaisten palvelujen kehittämistä, sosiaali- ja terveyspalvelujen integrointia, digipalvelujen käynnistämistä ja todennäköisesti kotiin tuotettujen palvelujen monipuolistumista. Opiskelijaryhmässä onkin jo odottava into tulevaisuuden palvelujen kehittämisen mahdollisuuksiin. Keiturin sotessakin saattaa moni asia muuttua opintojen kuluessa, opiskelijat ovat mahtava tuki muutokseen.

Kirjoittaja: Taru Lehtimäki
lehtori, asiantuntija
terveyden osaamisyksikkö
Tampereen ammattikorkeakoulu