Piia Aho - tärkeintä on oppimisen halu

Tampereen ammattikorkeakoulu
Liiketalous ja media
Media-alan koulutus
Media-alan opiskelija Piia Aho.
Koronapandemiasta seuranneet rajoitukset veivät Piia Ahon työt tapahtumavalaisun parissa. Oppimishaluinen Piia otti vapautuneesta ajasta hyödyn irti ja haki media-alan opintoihin TAMKiin.

Kuka olet?

Olen Piia Aho, toisen vuoden medianomiopiskelija TAMKista. Olen suuntautunut kuvaukseen ja kuvavaloon. Kiinnostukseni valaisuun heräsi Pop & Jazz Konservatorio Lappiassa, josta olen valmistunut musiikkiteknologiksi. Tornion musiikkitalossa on hyvin varustettu konserttisali, jossa oli mahdollisuus kokeilla valojen kanssa kaikenlaista. Valo ilmiönä kiinnostaa minua muutenkin, joten haluan oppia ymmärtämään ja dokumentoimaan sitä.

Mikä sai sinut hakemaan media-alan opintoihin TAMKiin?

Halusin laajentaa ammattitaitoani tapahtumista televisiotyöhön. Tiesin että TAMKissa tehdään yhteistyötä Ylen kanssa, mikä oli merkittävä tekijä opiskelupaikan valinnassa.

Olen työskennellyt tapahtumavalaisun parissa kahdeksan vuotta, viimeiset kaksi vuotta koronapandemian varjossa. Rajoituksista seurannut töiden loppuminen ja ajan vapautuminen sai minut hakemaan jatkokoulutukseen. Monet kollegani, joiden ammattitaitoa ihailen, ovat valmistuneet TTVO:lta, eli nykyisestä TAMKin medianomikoulutuksesta.

Erikoistuin kuvaukseen ja kuvavaloon, koska valo, valotekniikka ja valoilmaisu ovat intohimoni. Haluan ymmärtää valoa myös kameran objektiivin läpi, koska ilman valoa ei ole kuvaakaan. Valaisun ymmärtäminen on erittäin tärkeää kuvaajalle samoin kuin kuvauksen ymmärtäminen valaisijalle.

Millaista opiskelu on ollut?

Opiskelu on ollut paljolti käytännön tekemistä. Olemme tehneet paljon audiovisuaalisia tuotantoja. Ensimmäisenä vuonna teimme esimerkiksi lyhyen fiktioelokuvan fiktiokurssilla. Teimme yksilötyönä myös lyhyen dokumentin osana Dokumentaarinen elokuva -kurssia.

Kurssiprojektien ohella meillä on mahdollisuus omiin projekteihin muiden opiskelijoiden kanssa. Olen itse ollut esimerkiksi TAMKin Virtual Event Services -osastolla toteuttamassa virtuaalitapahtumia.

Opiskelemme Tampereen Tohlopissa Mediapoliksessa, jossa myös Ylen toimitilat ovat. Toisen vuoden syksy huipentui Ylen kanssa tehtyyn monikameratuotantoon, jota teimme kolme viikkoa Factory-hallissa koko vuosikurssin voimin. Opiskelijalle on suuri etuoikeus saada tehdä oikeaa televisio-ohjelmaa ammattilaisten rinnalla. Samalla voi solmia kontakteja työelämään.

Onko koulutuksessa mahdollisuuksia kansainvälistymiseen?

Meillä on mahdollisuus hakea vaihtoon ja työharjoitteluun ulkomaille. Minua kiinnostaa vaihto-opiskelu Ruotsissa, koska siellä on maailmanluokan huippuosaamista tälläkin alalla.

TAMK kuuluu kansainväliseen elokuvakoulujen järjestö CILECTiin, jonka kautta voi saada omia lyhytelokuviaan maailmalle nähtäväksi. Tampereella järjestetään vuosittain kansainvälinen Tampereen elokuvajuhlat -festivaali, jonka yksi ohjelmakokonaisuus on opiskelijoiden lyhytelokuvia esittävä Kino-TAMK. Ensimmäisenä opiskeluvuonna olin osana työryhmää, jonka dogma-tyylinen lyhytelokuva valittiin Kino-TAMKin ohjelmistoon. Sen jälkeen kaksi kansainvälistä elokuvafestivaalia ovat kyselleet elokuvamme perään!

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Aion hakea harjoitteluun paikkaan, josta toivon saavani työpaikan myöhemmin. Työskentelen opintojen ohella freelance-valoteknikkona. Työelämässä keskityn ammattitaitoani kehittäviin hankkeisiin ja pyrin siihen, että työ tukee koulutustani ja päinvastoin. Olen pohtinut jatkavani opiskelua medianomitutkinnon jälkeen, koska haluaisin opiskella myös valosuunnittelua.

Mitä haluaisit sanoa niille, jotka harkitsevat media-alan opintoja?

Ennakkotehtävät kannattaa tehdä huolella, koska opiskelumotivaation todistaminen hakuvaiheessa lisää valituksi tulemisen mahdollisuuksia. Tänne tullaan nimenomaan oppimaan, eli ei ole syytä murehtia osaamisen puutetta. Tärkeintä on oppimisen halu. Mikäli olet varttuneempi henkilö ja harkitset opiskelemaan lähtemistä, niin lähde ihmeessä! Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta tai syventää aiempaa osaamistaan.

Kuva: Luiza Preda

Tutustu media-alan tutkinto-ohjelmaan