Kotka-Kymin seurakunta uudistui

Julkaistu 1.8.2019
,
päivitetty 30.6.2023
Kotka-Kymin seurakunnassa toteutettiin vahva uudistumisprosessi, jossa neljästä organisaatiosta muodostui yksi. Muutosta vietiin sekä henkilöstöä että asiakkaita osallistaen syksystä 2015 alkaen. Prosessia on viety eteenpäin avoimuuden hengessä.

Yhteiskunta ja samalla kirkon toimintaympäristö on isossa murroksessa. Voidakseen säilyttää elinvoimansa ja palvellakseen asiakkaitaan myös tulevaisuudessa, on seurakuntienkin uudistuttava omaehtoisesti, toteaa organisaationsa muutosjohtaja, kirkkoherra Anna-Tiina Järvinen.

Yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa tehty kehittämishanke tuki organisaatiokulttuurin ja johtamisen muutosta. Tavoitteena oli siirtyä valmentavaan ja jaettuun johtamisen ja kehittää uudenlainen johtamisfoorumi. Kulttuurinmuutoksen tarkoituksena oli tukea henkilöstön mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa sekä kehittää ja arvioida omaa osaamistaan. Hanke vahvisti työyhteisötaitoja ja esihenkilötyön kehittymistä. Tavoitteena oli myös luoda palaute- ja arviointityökaluja johtamisen työvälineeksi ja toiminnan kehittämiseksi.

Vauhtia uudistumiseen antoi KEVAlta saatu työelämänhanketukirahoitus, jota KEVA jakoi erilaisiin kehittämishankkeisiin.

Kehittämismuotoina olivat johtoryhmän ja muutosjohtajana coaching sekä muutosvalmennukset.