Varhainen ravintointerventio ja beetasoluautoimmuniteetin kehittyminen: mahdolliset mekanismit (EDIA)

Tutkimus on vuonna 2013 alkanut, Tampereella toteutettava satunnaistettu kaksoissokkointerventiotutkimus. Aikaisemmin on havaittu, että lapsilla, joilla on kohonnut perinnöllinen alttius tyypin 1 diabetekselle, hydrolysoidun äidinmaidonkorvikkeen käyttö vähentää tyypin 1 diabeteksen riskiä verrattuna tavanomaisen äidinmaidonkorvikkeen käyttöön. EDIA-tutkimuksessa pyritään selvittämään, millä mekanism(e)illa tämä vaikutus lapseen välittyy. Tutkittavilla lapsilla on kohonnut perinnöllinen alttius sairastua tyypin 1 diabetekseen. Professori Suvi Virtanen vastaa tutkimuksen ravitsemusosuudesta.

Tavoite ja tehtävät

Tavoitteena on selvittää kuinka varhainen ravintointerventio vaikuttaa lapsen riskiin sairastua tyypin 1 diabetekseen.

Koordinoiva organisaatio

Tampere University and University of Helsinki