Työterveyshuollon korvausuudistuksen vaikutukset työnantajiin, työterveyshuollon palveluntuottajiin ja työntekijöihin

Projektin kesto1.9.2021–31.8.2024

Suomessa työnantajien on järjestettävä työntekijöilleen työterveyshuolto. Kela korvaa työnantajille osan työterveyshuollon kuluista. Aiemmin korvaus pakollisesta ehkäisevästä työterveyshuollosta (KL I) oli 60 % ja työnantajalle vapaaehtoisesta sairaanhoidosta (KL II) 50 % erikseen määriteltyyn enimmäismäärään asti.
Työterveyshuollon korvausjärjestelmää uudistettiin v. 2020 siten, että ensisijaisesti korvataan KL I-kuluja. KL I ja KL II-kustannuksille on määritetty yhteinen laskennallinen enimmäismäärä, josta korvataan ensisijaisesti 60 % KL I-kuluista. Tämän jälkeen KL II- kuluista korvataan 50 %, mutta enintään 40 % laskennallisesta enimmäismäärästä. Käytännössä voi käydä niin, että sairaanhoitokuluja ei korvata työnantajalle lainkaan.
Tutkimushankkeen tavoitteena on selvittää korvausuudistuksen vaikutusta työterveyshuollon toimintaan työnantajien, työntekijöiden ja työterveyshuollon palveluntuottajien näkökulmasta.

Hankkeessa selvitetään myös KL I- ja KL II- luokittelujen käyttöä työkyvyn tuessa työterveyslääkärien käytännön työssä.

Tutkimuksen rahoittaa Kela.

Tutkimuksen tietosuojailmoitus