MAGICS – Kansallinen infrastruktuuri Ihmiset hybriditodellisuuksissa

Kansallinen infrastruktuuri
Keskustakampus
OsoiteKanslerinrinne 1, 33100 Tampere

MAGICS on kansallinen infrastruktuuri, jonka perustivat Aalto-yliopisto, Taideyliopisto and Tampereen yliopisto. MAGICS on ainutlaatuinen infrastruktuuri ja yhteisö, joka yhdistää tieteellisen tutkimuksen ja taiteet sekä asiantuntemuksen kognitiivisen neurotieteen, taiteen tutkimuksen, musikologian, kasvatustieteiden, yhteiskuntatieteiden, johtamistieteiden, ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen, tietotekniikan, käyttäjäkokemuksen, laajennetun todellisuuden ja luovien teknologioiden aloilta. Olemme johtava kansallinen infrastruktuuri laajennetun todellisuuden, metaversumien ja kokemusten mittaamisen aloilla.

MAGICS on sekä fyysinen että virtuaalinen infrastruktuuri, joka on hajautettu eri yliopistoihin ja niiden kampuksille. Jokainen konsortion jäsenyliopisto ylläpitää yhtä tai useampaa paikallista fyysistä infrastruktuuria. Tampereen yliopistossa MAGICS vahvistaa tieteidenvälistä tutkimus- ja opetusyhteistyötä erityisesti keskustakampuksella, tuoden yhteen toimijoita Informaatioteknologian ja viestinnän (ITC), Kasvatustieteiden ja kulttuurin (EDU), Yhteiskuntatieteiden (SOC) sekä Johtamisen ja talouden (MAB) tiedekunnista. Tampereen yliopiston MAGICS-keskittymää johtaa ICT, jossa sen keskeisinä käyttäjätahoja ovat TAUCHI-tutkimuskeskus, Research Centre of Gameful Realities ja Taru – Viestintätieteiden tutkimuskeskus sekä ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen, pelillistämisen, pelitutkimuksen, viestinnän ja näyttelijätyön opetus. CIVIT:in (Centre for Immersive Visual Technologies) palvelut Hervannan kampuksella ovat myös tarjolla MAGICS-yhteistyön kautta.

MAGICS-infrastruktuurin ensimmäinen vaihe rahoitettiin Suomen Akatemian FIRI-rahoituksella vuosina 2020-2021 ja parhaillaan se hakeutuu kansalliselle infrastruktuurien tiekartalle (FIRI). Vuonna 2024 MAGICS-konsortio uudistuu uusien kumppanien liittyessä mukaan toimintaan. Jyväskylän yliopisto, Lapin yliopisto ja Turun ammattikorkeakoulu ovat aloittaneet yhteistyön. Toimintaa kehitetään paikallisesti kaikissa mukana olevissa yliopistoissa.

Infrastruktuuri on avoinna tutkijoille, opiskelijolle ja yliopistojen kumppaneille. MAGICS tarjoaa avoimen pääsyn kaikille käyttäjille, jotka tarvitsevat sen palveluja, kuten ihmisen virtualisointia, ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen toteutusvaihtoehtoja tai taiteen tekemisen välineitä. Yksityiskohdat tieteellisen datan omistajuudesta sovitaan kunkin kumppaniorganisaation ja mukana olevien tutkijoiden kesken. MAGICSin avoimen saatavuuden toimintaperiaatteet tähtäävät maksimoimaan infrastruktuurin vaikuttavuuden yliopistomaailmassa ja yhteiskunnassa.