Kuvataiteilijan uusi työ- ja ansaintakenttä (KUVATA)

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.1.2024–31.12.2026

Lisätään kuvataiteilijoiden arvostusta ja toimeentuloa uudistamalla työkenttää digitaalisen osaamisen kautta.

Tavoite ja tehtävät

Kuvataiteilijoiden toimeentulo ja heidän työnsä arvostus on ongelma, jota erityisesti Covid-19 kriisi on pahentanut. Geopoliittiset muutokset, energiakriisi ja koko yhteiskunnan läpäisevä digitaalisuus tuovat epävarmuutta. Uusien taidetilojen, kuten virtuaaligallerioiden hyödyntäminen, digitaalisten teosten säilyttäminen ja arvo, sosiaalisen median osaaminen ja myynti eivät ole itsestään selviä asioita jo valmistuneille alumneille. Projektinhallinta ja kestävät tuotannot uusia teknologioita hyödyntäen ei ole yhdenvertaista, koska kuvataiteen alan ammattilaisilta puuttuu osaamista. Tekoäly (AI) on saatavilla kuluttajille, mutta soveltaminen taiteessa on alkutekijöissään. Tekoälyn eettinen hyödyntäminen kannattaa kuvataiteenkin kontekstissa ottaa haltuun.

Tavoitteena on tuoda valtakunnallisesti kestäviä ratkaisuja edellä mainittuihin ongelmiin ja saada uutta, yhteiskunnan tarpeisiin vastaavaa tietoa ja malleja koulutukseen. Näin luomme tekijöille yhdenvertaiset valmiudet toimia kehittyvässä maailmassa, ja työnteko helpottuu digitaalisuuden hallinnan kautta. Tämä tuo muutoksia taiteilijan työn arvonmuodostumisessa ja nivoo taiteilijuuden tiukemmin osaksi yhteiskuntaa. Taiteilijan hyvinvointi ja osallisuuden kokemus voimistuu. Mahdollisuudet hyödyntää taiteilijoiden asiantuntijuutta vahvistuu.

Hankkeessa lähestytään kuvataiteilijan yrittäjyyden strategioita monella tavalla, korostetaan tiimityöskentelyä ja verkottumista. Kuvataiteilijan ansaintatyökenttä laajentuu ja toimeentulo kohenee. Hankkeen tuloksia ovat webinaareihin ja artikkeleihin pohjautuva etäopetusmalli sekä hankkeen digitaalisen osaamisen ja yrittäjyyden työkalupakki, jota voi käyttää opetusmateriaalina tai opiskella itsenäisesti. Tuotoksista hyötyvät myös organisaatiot ja oppilaitokset. Opetuksen laatu paranee, jatkuva oppiminen mahdollistuu ja positiivisuus omaa työtä kohtaan lisääntyy.

Rahoituslähde

ESR+ Euroopan sosiaalirahasto 2021-2027