KIMORA – Kiertotalouden monet mahdollisuudet rakentamisessa

Projektin kesto1.1.2023–30.4.2025
KärkialueTekniikka
KärkialueEnergiatehokas ja terveellinen rakennettu ympäristö

Rakentamisen kiertotalous on yksi keskeisimmistä keinoista pyrittäessä kohti vähähiilisempää tulevaisuutta, ja Kiertotalouden monet mahdollisuudet rakentamisessa -hanke pyrkii edistämään kiertotalouden toteutumista erityisesti etsimällä uusia keinoja käyttää uudelleen kokonaisia rakennusosia sekä innovatiivisia menetelmiä rakennusjätteen käsittelyssä. Lisäksi hankkeessa tutkitaan rakennus- ja puutuoteteollisuuden sivuvirtojen korkea-arvioisempia käyttömahdollisuuksia. Erityisen kiinnostavaa on, että hankkeessa tutkitaan myös materiaalien uusiokäyttöä muilla alueilla kuin rakentamisessa. Useille sivuvirta- ja jätemateriaaleille voidaan löytää korkea-arvoisempia käyttökohteita sen sijaan, että ne hyödynnettäisiin energiana.  Esimerkiksi rakennusteollisuuden ylijäämämateriaalille voi löytyä uutta käyttöä esimerkiksi pakkausmateriaalina, tai esimerkiksi sahanpurulle uutta käyttöä eristemateriaalina.

Tutkimusrahoitus

Euroopan aluekehitysrahasto EAKR