HeAT – Terveys- ja avustava teknologia

Tilat ovat esteettömät
HeAT

Johdanto

HeAT-laboratorio on ympäristö, jossa tutkitaan ja kehitetään terveys- ja avustavaa teknologiaa ja palveluja. HeAT tarjoaa laajan joukon tutkimustasoisia laitteita erityisesti ihmisen fysiologisten signaalien ja 3D-liikkeen mittaamiseen. Laitteita voidaan hyödyntää myös laboratorion ulkopuolella liikkuviin mittausjärjestelyihin.

Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu yhdistivät voimansa ennen Tampereen yliopistojen yhdistymistä rakentaakseen tämän monitieteisen koulutus-, tutkimus- ja yhteiskehittämisympäristön. Nykyään laboratorio on osa Tampereen yliopistoa ja lääketieteen ja terveysteknologian tiedekuntaa. Teemme tiivistä yhteistyötä TAMKin ja SOTE:n virtuaalilaboratorion kanssa.

Laboratorio sijaitsee Hervannan kampuksella Sähkötalo SM502:ssa ja Kaupin kampuksella Arvo E171:ssa..

TUTKIMUS: HeAT-laboratorio mahdollistaa useiden fysiologisten signaalien samanaikaisen seurannan. Multimodaaliset mittausasetelmat voidaan sovittaa juuri sinun tutkimusongelmaasi sopiviksi. Mittauksia voidaan tehdä myös laboratorion ulkopuolella.

KOULUTUS: Laboratorio soveltuu ryhmätöihin, joissa opiskelijat voivat harjoitella fysiologisten signaalien ja 3D-liikemittausten asetteluita ja suorittamista sekä tulosten käsittelyä ja analysointia. Voit myös järjestää opiskelijoille demonstraatioita joko suuremmalle ryhmälle tai useammalle pienemmälle ryhmälle kerrallaan. Laboratorio sijaitsee sekä Hervannan että Kaupin kampuksilla, jotta opiskelijat pääsevät helposti molemmilla kampuksilla. Laboratorio tarjoaa loistavan paikan monitieteiselle opetukselle, jossa tekniikan, lääketieteen, hoitotyön ja hyvinvointiteknologian opiskelijat voivat työskennellä yhdessä ja oppia toisiltaan.

YRITYKSET: Toivotamme yritykset tervetulleiksi käyttämään laboratoriota tai tekemään yhteistyötä asiantuntijoidemme kanssa terveysteknologian alalla, joka ulottuu fysiologisiin mittauksiin, signaalianalyysiin, laskennalliseen mallintamiseen ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yritykset voivat käyttää HeATia uusien tuoteideoiden kehittämiseen, uusien tuotteiden testaamiseen ja validointiin sekä käytettävyystutkimusten tekemiseen.